Intel·ligència emocio-artificial en l’educació

Durant les Jornades d’Orientació, el vicerector d’Internacionalització i Comunicació,  José Francisco Monserrat del Riu, i  María Alfonso Molina, investigadora en Ciències de l’Educació i Work Package 3 Lead d’ENHANCE, van oferir la ponència “Intel·ligència emocio-artificial en l’educació”, una reflexió imprescindible sobre com integrar la intel·ligència artificial (IA) en l’educació secundària des d’un enfocament responsable i pedagògicament sòlid.

Els ponents van iniciar la sessió destacant una dada clau: tres de cada quatre adolescents utilitzen la IA com a forma de companyia.

“L’adolescència constitueix una etapa del desenvolupament caracteritzada per la hiperactivació emocional i la immaduresa del raonament reflexiu. Això influeix de manera significativa en els patrons d’interacció dels joves amb eines com la IA: Cerquen comprensió i validació, la qual cosa pot portar-los a establir relacions de confiança il·lusòries i relacions emocionals artificials”

maria alfonso molina, investigadora en ciències de l’educació i work package 3 lead

Aquesta tendència planteja un repte educatiu de primer ordre: ajudar els estudiants a identificar i gestionar conscientment aquestes interaccions amb eines digitals.

Durant la ponència es va presentar un marc sistemàtic per a incorporar la IA en l’educació secundària de manera gradual i preventiva. El primer pas, van insistir, és entrenar la metacognició i enfortir funcions executives com l’atenció, la memòria de treball, l’organització i l’autoconsciència.

“Només després, els estudiants podran començar a practicar amb aquestes eines de manera estratègica”

José francisco monserrat del riu, vicerector d’internacionalització i comunicació

Així mateix, van proposar integrar assignatures d’IA des de 3r o 4t d’ESO, evitant que el seu ús es perceba com una cosa aïllada o com una sort de “amic digital”, i promovent que siga entesa com una eina acadèmica que s’utilitza amb intencionalitat i criteri.

Com a indicador de maduresa en l’ús de la IA, van presentar la “tríada metacognitiva”, que convida als estudiants a explicar què fan amb l’eina, com la utilitzen, quan l’apliquen i per què ho fan. Aquesta guia resulta especialment útil per a docents, orientadors i famílies.

La sessió va concloure amb la presentació d’un itinerari de capacitació docent destinat a fomentar rutines diàries de pensament, com connectar coneixements, entrenar l’argumentació o captar idees essencials. Els ponents van subratllar que l’objectiu no és censurar l’ús d’IA en l’adolescència, sinó educar per al seu ús crític, conscient i saludable.

Alejandra Ramos Argueta
Local Communications Officer