El passat 23 d’octubre, María Alfonso Molina, estudiant de doctorat (PhD student) i líder del Work Package 3 (WP3)de l’aliança ENHANCE, de la qual forma part la Universitat Politècnica de València (UPV), va participar en la Reunió Anual de CESAER 2025, celebrada a Brno (República Txeca).
CESAER és la xarxa europea que reuneix les principals universitats tecnològiques, amb l’objectiu de promoure l’excel·lència en educació, investigació i innovació a nivell transnacional.
Durant la conferència “Shaping the Future of STEM Education: Advancing Excellence through Transnational Cooperation”, María Alfonso, representant de la UPV en el marc de l’aliança ENHANCE, va intervindre en la sessió “Building Europe’s Union of Knowledge: A Pedagogical Perspective on STEM Learning”.
La seua ponència va abordar els reptes actuals en l’ensenyament de la ciència, la tecnologia, l’enginyeria i les matemàtiques (STEM), destacant el paper clau de les universitats tecnològiques en la construcció d’una Europa del coneixement.
El debat va subratllar la necessitat de vincular educació, investigació i innovació mitjançant pràctiques pedagògiques basades en l’evidència i en els resultats d’estudis internacionals com PISA i TIMSS 2023, que reflecteixen una tendència a la baixa en les competències en matemàtiques, lectura i ciències.
“Les matemàtiques, la lectura i la ciència són sistemes interdependents de raonament i d’abstracció. Quan un s’afebleix, tota l’arquitectura del pensament es ressent”
maria alfonso
La trobada va concloure amb una crida a enfortir la motivació, l’autoeficàcia i el sentiment de pertinença com a factors determinants de l’aprenentatge.
Els participants van coincidir que comprendre les arrels de l’aprenentatge és essencial per a dissenyar solucions educatives sostenibles i humanes.
Alejandra Ramos
Local Communications Officer