Realitat augmentada per a tauletes

Una recerca UPV-UZ-UAM dóna lloc a ARSM, una aplicació que permet avaluar la memòria espacial a curt termini de xiquets entre 5 i 10 anys

[ 09/09/2016 ]
Realitat augmentada per a tauletes

Un equip investigador de la Universitat Politècnica de València (UPV), la Universitat de Saragossa (UZ) i la Universitat Autònoma de Madrid (UAM), coordinat per l'Institut Universitari d'Automàtica i Informàtica Industrial (ai2-UPV) ha desenvolupat ARSM, una nova aplicació de realitat augmentada per a tauletes que permet avaluar la memòria espacial a curt termini en xiquets de 5 a 10 anys.


L'aplicació, conseqüència d'una recerca els resultats de la qual han sigut publicats per la revista Learning and individual differences, permet ajudar a detectar dificultats visuoespacials a curt termini que poden afectar el rendiment acadèmic dels menors.


Un joc senzill i més atractiu per als xiquets que els tests habituals


ARSM està dirigida, fonamentalment, a psicòlegs, pedagogs i mestres. Un dels seus principals avantatges és que, per tractar-se d'un joc interactiu, el seu ús resulta molt més senzill i atractiu per als xiquets i xiquetes que emplenar els tradicionals test emprats habitualment per a la detecció d'aquestes mancances.


Recerca pionera


Mª Carmen Juan, investigadora de l'ai2-UPV, destaca que es tracta d'un treball pioner, ja que "és la primera vegada que es desenvolupa i valida una aplicació de realitat augmentada en dispositius mòbils per a avaluar la memòria espacial a curt termini".


La labor de l'ai2, a més de la coordinació del projecte, es va centrar en el desenvolupament i la implementació de la carcassa en què s'integra la tauleta. D'altra banda, el disseny del joc va ser supervisat per les psicòlogues Magdalena Méndez López, del campus de Terol de la UZ, i Elena Pérez Hernández, de la UAM, amb la col·laboració de Sergio Albiol (UZ).


Caixes amb imatges a l'interior


El funcionament de l'aplicació és senzill. L'usuari o usuària accedeix a una habitació en la qual troba una sèrie de caixes. Aquestes inclouen a l'interior una imatge, que és un target de realitat augmentada i que, en ser reconeguda per l'aplicació, mostra l'element virtual superposat.


"En primer lloc", explica Mª Carmen Juan, "l'infant mira a l'interior d'algunes caixes, en les quals apareixen objectes diferents. Després, l'aplicació li demana que identifique la caixa en què ha aparegut un objecte determinat".


Validat amb 122 xiquets i xiquetes


El joc consta d'un total de set nivells, cadascun dels quals incorpora un major nombre de caixes i objectes que la usuària o l'usuari ha de recordar i identificar. D'acord amb els encerts, els errors i el nivell aconseguit, s'avalua la memòria espacial a curt termini de l'infant.


El sistema ha sigut validat aquest estiu amb 122 xiquetes i xiquets, la majoria participants en l'Escola d'Estiu de la UPV.


Notícies destacades


La UPV dona llum verda a la posada en marxa del seu campus a la Xina per al 7 de setembre La UPV dona llum verda a la posada en marxa del seu campus a la Xina per al 7 de setembre
El Consell de Govern aprova tres noves mesures que suposen l'impuls definitiu al Beihang València Polytechnic Institute (BVPI)
THE Sustainability Impact Ratings THE Sustainability Impact Ratings
La UPV, universitat amb més gran impacte social i econòmic d'Espanya
"No vull tenir nostàlgia de la llibertat, la vull gaudir" "No vull tenir nostàlgia de la llibertat, la vull gaudir"
Miquel Roca, investit doctor 'honoris causa' per la UPV durant la clausura del curs acadèmic, fa una crida al diàleg com a camí a seguir: "Que no em diga ningú que no es pot pactar, no fer-ho és una irresponsabilitat"
El seu quart guardó de 2026 El seu quart guardó de 2026
Jaime Gómez Hernández rep el Premi Custodi i Llamas per la seua trajectòria professional en hidrogeologia
"La narració a través dels fils" "La narració a través dels fils"
Lara Ordóñez guanya el Premi Alfons Roig d'Arts Visuals 2026 al millor projecte artístic, amb 20.000 euros de dotació
25 anys de contribucions en enginyeria eléctrica 25 anys de contribucions en enginyeria eléctrica
La Technical University of Cluj-Napoca investeix com a doctor 'honoris causa' al catedràtic de la UPV Jose Alfonso Antonino Daviu


Contacta amb nosaltres

Envia'ns un suggeriment, una queixa o una felicitació. Consulta'ns directament els teus dubtes. Evita desplaçaments i esperes