Eficiència energètica

L'IDF15 de la UPV guanya la Shell Eco-Marathon Rockingham en la categoria d'etanol recorrent 1.294 km amb un sol litre de combustible

[ 09/07/2015 ]
Eficiència energètica

L'equip IDF Eco-Marathon de la Universitat Politècnica de València (UPV) s'ha proclamat vencedor de la seua categoria -etanol- en la Shell Eco-Marathon Rockingham, celebrada a Corby (Regne Unit), una de les competicions d'eficiència energètica més rellevants del panorama internacional.

En total, l'equip del campus d'Alcoi de la UPV va aconseguir recórrer amb el seu IDF15 una distància equivalent a 1.294 km amb tan sols un litre de combustible, superant el seu anterior rècord en quasi 300 km.

Assegura la seua participació en la Shell Eco-Marathon Europe 2016

Amb aquesta marca, a més, l'equip de la UPV -format pels alumnes Paloma Ortega, Adrián Ibáñez, Marcos Lasso, Andrés Urbano i David Bocanegra, coordinats pel professor Vicente Colomer- va finalitzar en la quarta posició de la classificació general, per la qual cosa s'assegura la participació en la pròxima Shell Eco-Marathon Europe 2016.

Dels aproximadament 40 equips inscrits en la prova de Corby, l'IDF15 de la UPV ha sigut un dels 15 -procedents del Regne Unit, França, Bèlgica, Espanya i Alemanya- que finalment ha aconseguit participar i obtenir una marca final.

Ho ha fet demostrant la versatilitat i capacitat d'adaptació de l'equip de la UPV, que ha sabut sobreposar-se a les exigències de l'organització, que, tal com explica Paloma Ortega, "ha volgut provar nous sistemes de mesurament, seguretat o modificacions en el reglament de cara a les grans competicions de l'any que ve. Ens hem vist obligats a realitzar múltiples canvis en el cotxe per a adaptar-lo a les condicions que requerien, i el resultat ha sigut extraordinari, amb nou rècord inclòs".

Ja treballa en la modificació del motor, la transmissió i una nova carrosseria amb carboni i fibres naturals

Amb aquest nou èxit, l'equip de la UPV s'acomiada definitivament del motor i la transmissió de l'IDF15 que van estrenar, en aquest mateix circuit, el 2008. Ara, a més, entre els seus objectius es troba la construcció d'una nova carrosseria amb materials compostos de carboni i fibres naturals, juntament amb l'adaptació d'uns altres motor, transmissió i centraleta electrònica.

Totes aquestes innovacions s'estan duent a terme, de manera coordinada, entre els alumnes del campus d'Alcoi de la UPV i del Màster Universitari en Disseny i Fabricació Integrada Assistits per Computador de la UPV, i un grup d'estudiants de l'Institut Tecnològic i d'Estudis Superiors de Monterrey (Mèxic), on el professor Colomer realitza actualment una estada.

Així és l'IDF15 actual

Fabricat íntegrament en fibra de carboni, l'IDF15 té un motor de 25 cm3 d'injecció electrònica, llandes lenticulars i transmissió per corretja. Utilitza etanol 100 com a combustible; i té una longitud de 3,10 m; 60 cm d'amplària; 62,5 cm d'alçària, i menys de 40 kg de pes.

El seu xassís és una monocarcassa de fibra de carboni, amb una estructura de niu d'abella de fibra de vidre i paper fenòlic per a separar els compartiments del motor i el conductor. Els seus components mecànics estan realitzats amb alumini aeronàutic i titani.

Una competició que premia la major eficiència energètica possible

L'Eco-Marathon és una competició anual, patrocinada per Shell, en la qual els participants construeixen vehicles especials per a aconseguir la major eficiència energètica possible. Té lloc en diversos punts del món, inclosos esdeveniments al Regne Unit, França, Holanda, el Japó i els Estats Units. La carrera celebrada la setmana passada al Regne Unit era una prova prèvia i classificatòria per a la Shell Eco-Marathon Europe 2016.

En aquests tipus de competicions resulta vencedor l'equip que aconsegueix ser més eficient en el consum de combustible (etanol en el cas de l'IDF15), és a dir, l'equip que aconsegueix recórrer major quantitat de quilòmetres amb la mateixa quantitat de combustible.

Millores posteriorment aplicades als processos de fabricació de vehicles convencionals

La importància d'aquest tipus d'esdeveniments és molt significativa. No en va, algunes de les millores que es presenten en les proves són posteriorment incorporades al procés de fabricació de vehicles convencionals.

Notícia UPV TV

Comparte esta noticia o conecta con la UPV en medios sociales

Bookmark and Share

Projectes REMDE i DEBIO Projectes REMDE i DEBIO
La UPV demostra la usabilitat dels humans virtuals en el seu camí cap al reconeixement automàtic de símptomes depressius
"L'exili del 39 en el còmic. Vinyetes a la frontera" "L'exili del 39 en el còmic. Vinyetes a la frontera"
Obres gràfiques de creadors com Paco Roca, Manel Granell, Jordi Peidro o Ana Penyas, es converteixen en poderoses eines per a la transmissió de silenciades històries d'exili
Segons l'ONU, l'assetjament sexual en els espais públics és un problema quotidià al qual s'enfronten dones i xiquetes en tots els països del món
Nova edició del CHALLENGE STEAM en la UPV Nova edició del CHALLENGE STEAM en la UPV
La iniciativa pretén acostar a l'alumnat infantil i juvenil a l'apassionant món de la programació, la robòtica, la impressió 3D, etc.
Un any de rècord Un any de rècord
La UPV va ingressar 116 milions d'euros en 2023 gràcies a la seua activitat en I+D+I, la xifra més alta de la seua història
El Santuario i Torrecilla El Santuario i Torrecilla
La UPV porta l'electricitat a dos llogarets d'Hondures construint plantes solars fotovoltaiques i capacitant a la població local