Vehicles interconnectats

La Universitat Politècnica de València idea EYES, un innovador sistema que millora la seguretat a l'hora de fer avançaments en carretera

[ 03/07/2015 ]
Vehicles interconnectats

Un equip d'investigadors del Grup de Xarxes de Computadors del Departament d'Informàtica de Sistemes i Computadors de la Universitat Politècnica de València ha ideat EYES, un nou sistema per a telèfons intel·ligents i tauletes -en fase de prototip- que té com a objectiu contribuir a fer més segurs els avançaments a la carretera.

A partir de connexions establides via tecnologia Wi-Fi, EYES proporciona ajuda visual al conductor a l'hora de portar a terme maniobres d'avançament, a més de ser també útil en aplicacions de seguiment en els trens de carretera (platooning), agrupacions de vehicles que viatgen enllaçats electrònicament o mecànica.

Major seguretat en carreteres de doble sentit i/o baixa visibilitat

Juan Carlos Cano, un dels creadors, afirma que "en situacions en què els avançaments constitueixen maniobres de tràfic crítiques, com poden ser les carreteres nacionals de doble sentit o les vies amb baixa visibilitat, i en escenaris amb vehicles de grans dimensions, el sistema constitueix un element de seguretat important per a ajudar a reduir el nombre d'accidents."

"Com que ofereix informació en temps real", indica l'investigador de la UPV, "permet prendre la decisió d'iniciar la maniobra d'avançament en el moment just."

EYES s'executa de forma completament autònoma, sense necessitat d'intervenció del conductor, que disposa així d'una major informació immediata per a decidir com i quan pot fer la maniobra.

Ofereix la visió de la carretera d'un dels vehicles que precedeix el propi

Utilitzant tecnologia Wi-Fi, EYES estableix connexions punt a punt entre els diferents vehicles de forma completament transparent, de manera que l'usuari no depèn de la utilització de sistemes de comunicacions cel·lulars 4G.

Així, una vegada comprovats diferents tests de validació per garantir el sentit i la direcció dels vehicles, l'aplicació rep i mostra en temps real en la tauleta o el telèfon intel·ligent el vídeo de la carretera tal com aquesta és observada des d'un dels vehicles que precedeix el propi, i així proporciona al conductor informació addicional perquè aquest puga escollir el millor moment per a avançar en situacions de visibilitat reduïda.

"Un sistema innovador que podria estar a l'abast de qualsevol usuari"

"EYES proporciona una millor visió de la carretera", assenyala Cano, "i de qualsevol vehicle que circule en sentit contrari. I és especialment útil quan la visió frontal del conductor està bloquejada per vehicles de grans dimensions, ja que redueix el risc d'accidents. Es tracta d'un sistema innovador i que podria estar a l'abast de qualsevol usuari."

En el desenvolupament d'EYES han participat, a més de Juan Carlos Cano, Subhadeep Patra, Carlos T. Calafate i Pietro Manzoni, tots ells investigadors del Grup de Xarxes de Computadors del Departament d'Informàtica de Sistemes i Computadors de la Universitat Politècnica de València, que han presentat aquesta setmana el seu treball en el congrés ADHOC-NOW 2015 (International Conference on Ad hoc Networks and Wireless), que se celebra a Atenes (Grècia).

Notícia UPV TV

Comparte esta noticia o conecta con la UPV en medios sociales

Bookmark and Share

Projectes REMDE i DEBIO Projectes REMDE i DEBIO