Urbanisme i paisatge

400 alumnes de la UPV proposen solucions als reptes arquitectònics de Riba-roja de Túria, i el castell de la localitat n'acull una mostra amb les millors

[ 23/02/2015 ]
Urbanisme i paisatge

Al voltant de 400 estudiants i professors del Taller d'urbanisme i paisatge de la Universitat Politècnica de València (UPV), després d'estudiar durant pràcticament un curs complet el terme municipal de Riba-roja de Túria, han proposat solucions als principals reptes arquitectònics de la localitat des de diversos àmbits de recerca.

Aquestes abracen l'estudi del front fluvial, les urbanitzacions residencials de la zona, les infraestructures de transport, els teixits urbans consolidats o pendents de consolidació, el nucli històric, l'entorn de l'antiga estació del ferrocarril, els espais naturals, els cultius agrícoles i els recorreguts entre els nuclis poblacionals de la ciutat valenciana.

Els millors projectes, exposats al castell de la localitat

Totes aquestes recerques s'emmarquen en el conveni de col·laboració subscrit el passat mes d'abril del 2014 entre l'alcalde de Riba-roja de Túria, Francisco Tarazona, i el rector de la UPV, Francisco Mora, que permetia als alumnes de l'Escola Tècnica Superior d'Arquitectura (ETSA-UPV) realitzar treballs acadèmics i de recerca en aquest terme municipal, relacionats amb l'ordenació territorial, urbanística, mediambiental i paisatgística.

Els millors treballs resultants dels centenars d'investigacions realitzades s'han reunit en una exposició d'accés lliure que ja pot visitar-se al castell de la localitat valenciana.

Els reptes de Riba-roja de Túria

Situada al costat del riu Túria i amb una població superior als 20.000 habitants, el terme municipal de Riba-roja de Túria té una superfície de 6.500 hectàrees i la seua base econòmica depèn en bona mesura de l'agricultura. Té també diversos polígons industrials (relacionats principalment amb els materials ceràmics i de construcció) i un recinte emmurallat.

Aquest ha sigut el camp de treball dels alumnes, la responsable del projecte dels quals, Carmen Blasco, professora del Departament d'Urbanisme de la UPV, ha explicat que "principalment, s'ha estudiat la connexió del nucli amb les segones residències, algunes idees per a revertir el desenvolupament actual del municipi d'esquena al riu i problemes derivats de la forta concentració industrial. En aquests tres àmbits, s'han aportat les solucions que més possibilitats tenen de transformar el municipi".

Projectes de finalització de grau de l'ETSEE de la UPV sobre el barri de Campanar

D'altra banda, alumnes de l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria de l'Edificació (ETSEE-UPV) han realitzat -per tercer any consecutiu i en el marc del conveni de col·laboració subscrit el 2012 amb l'Ajuntament de València i l'Associació de Veïns- els projectes de finalització de grau sobre el barri valencià de Campanar.

En aquest curs, han sigut estudiades nou edificacions privades de l'entorn de l'horta, amb l'objectiu de proposar per a aquestes construccions un ús diferent de l'actual. Es tracta de les alqueries Pallardó, Benlloch i Roig; l'antic cinema Rosales; les cases Suro i Ricós, i tres habitatges més.

Els responsables d'aquest projecte, els professors Carmen Cárcel i Javier Medina, han declarat que "durant tot aquest temps, hem treballat en quasi 30 edificacions. La iniciativa ha servit, d'una banda, per a catalogar el patrimoni menor de què disposem, i de l'altra, per a exigir equipaments que encara estan pendents, com és el cas del centre cultural a Campanar. En definitiva, es tracta de valorar aquest patrimoni, la riquesa inqüestionable d'aquestes arquitectures, i remoure consciències".

Comparte esta noticia o conecta con la UPV en medios sociales

Bookmark and Share

Notícies destacades

Cancerless Cancerless