So i medi ambient
Investigadors de la UPV i la UdG milloren fins a un 150% l'aïllament acústic de les plaques convencionals amb restes de poda de taronger
[ 11/02/2015 ]
Un equip d'investigadors del campus de Gandia de la Universitat Politècnica de València (UPV) i la Universitat de Girona (UdG) ha aconseguit desenvolupar, a escala de laboratori i a partir de restes de poda dels tarongers, plaques que milloren l'aïllament acústic de les convencionals de guix fins a un 150%.
Per a obtenir aquesta nova placa aïllant, se sotmet la matèria primera procedent de la poda clàssica del taronger a un procés de trituració, i s'hi incorpora polipropilè, un plàstic molt utilitzat en joguets i peces d'automòbils, entre altres productes.
Fins a 5 o 6 dB(A) més d'aïllament
Jesús Alba, científic de la UPV, explica la investigació, els resultats de la qual apareixen publicats en la revista Construction and Building Materials (construcció i materials d'edificació): "Les plaques obtingudes ofereixen un potencial d'aïllament acústic d'uns 29 dB(A) (decibels A, indicador del risc auditiu) i les convencionals de guix laminat solen estar en 27 dB(A)".
"Aquests dos dB(A) de diferència són importants", prossegueix Alba, "perquè suposaria millorar l'eficiència acústica de les plaques -respecte a les de guix- un 50%. I si utilitzem un material de solució doble, és a dir, que incorpore dues plaques i una llana absorbent entre ambdues a manera de sandvitx, la millora és d'uns 5 o 6 dB(A), la qual cosa significa que aïllaria més del doble que el sistema convencional".
Possible substitut de materials més agressius amb el medi ambient
Tal com indica l'investigador de la UPV, aquestes plaques responen als objectius del programa de recerca europea Horitzó 2020, "que aposta per l'ús de nous materials de matèria primera natural o reciclada. Podrien substituir materials utilitzats actualment que són més agressius amb el medi ambient".
Tot això al marge de la millora quant a rendiment provada per l'equip conjunt UPV-UdG, que ha analitzat les propietats mecàniques del nou material, comparant-les amb les de materials compostos convencionals.
"Les propietats mecàniques són millors que les del guix, la qual cosa es tradueix en el fet que, amb una placa del mateix gruix, l'aïllament acústic és major. O, d'altra banda, podem reduir gruixos per a obtenir els mateixos aïllaments", apunta Jesús Alba.
Permetria rendibilitzar econòmicament les restes de poda
A més, un altre dels avantatges d'aquest nou material és que permetria traure rendiment a un subproducte agrícola com ho són les restes de poda de taronger, amb el consegüent benefici econòmic per al sector.
Notícies destacades
Gaza: el genocidi continua
Periodistes i associacions humanitàries denuncien a la UPV la violació sistemàtica del dret internacional, flagrant i políticament tolerada, en una barbàrie que continua massacrant la població palestina
Intel·ligència artificial en les unitats de vigilància intensiva Neonatal
Un estudi liderat per l'Institut ITACA mostra que la IA ajuda actualment a millorar el diagnòstic precoç, el monitoratge avançat i la predicció de complicacions en nounats prematurs o amb patologies greus
El motor silenciós
Les Medalles XXV Anys rendeixen tribut a la fonamental labor del personal UPV en un acte que homenatja també els qui van dedicar la seua vida a la institució
Primera degana
Laura Silvestre García pren possessió del seu càrrec com a primera degana de la Facultat de Belles Arts de la UPV, on va estudiar i s'hi va doctorar
L'estat de l'Albufera, en temps real
La UPV participa en el projecte OBEREK, que monitorarà la salut de l'ecosistema de l'Albufera de València i en farà públiques les dades
Projecte DIEM
La UPV potencia l'educació inclusiva, l'ocupació i el patrimoni cultural mediterrani al costat de centres educatius, d'investigació, empreses i institucions d'Itàlia, Jordània, Tunísia, Egipte i Palestina