En memòria de Luis Roig d'Alós

Un llibre, publicat per l'Ajuntament, recupera la figura i obra del que va ser un dels pioners de la Restauració a Espanya. L'autora n'és Lucía Bosch, néta de Roig d'Alós i investigadora de la UPV

[ 27/06/2014 ]
En memòria de Luis Roig d'Alós

El Saló de Vidre de l'Ajuntament de València va ser l'escenari de la presentació del llibre 'El conservador i restaurador Luis Roig d'Alós (1904-1968)', escrit per la jove investigadora de la UPV, Lucía Bosch Roig, néta de qui fóra restaurador municipal de l'Ajuntament de València i també, des de 1948, catedràtic de Restauració a l'Escola de de Sant Carles de València.

En l'acte de presentació del llibre, el dimarts passat 24 de juny, que va comptar amb la presència de l'autora i de la tinent d'alcalde i delegada de Cultura, Mayrén Beneyto, intervingué el catedràtic de Restauració de la Universitat Politècnica de València, Vicente Guerola, el qual, juntament amb el també professor Antonio Madrid, ha dirigit la tesi doctoral de la qual ha nascut aquesta obra.

Una obra silenciosa, però imprescindible

Guerola va enaltir la figura de Luis Roig d'Alós, de qui va recordar que va dur a terme "una obra silenciosa però imprescindible", i que fou un professional que en uns moments molt durs per a Espanya, recentment acabada la Guerra Civil, "va posar les primeres bases de la restauració a València i va emprendre el rescat i la salvació de quadres i escultures que, si no hagueren passat per les seues mans, ara no tindríem amb nosaltres".

A més de glossar la figura del protagonista d'aquest llibre publicat per l'Ajuntament, el catedràtic Vicente Guerola va aprofitar per a demanar, a la tinent d'alcalde i delegada de Cultura, que un carrer de la ciutat de València siga retolat amb el nom de Luis Roig d'Alós, precursor de noves tècniques de restauració i incansable treballador per a recuperar obres danyades, primer durant la Guerra Civil, i més tard com a conseqüència de la riuada de 1957.

Beneyto -encara que va reconèixer que actualment és difícil trobar cap ubicació, ja que no hi ha carrers en construcció- va animar a presentar una petició formal a l'Ajuntament perquè el ple puga estudiar la proposta, que personalment considerà molt bona. Un reconeixement que l'Institut de Restauració de la UPV sí que ha fet enguany, donant al taller de conservació i restauració de pintura mural el nom de Luis Roig d'Alós.

Així mateix, Guerola va agrair l'amabilitat i la col·laboració de l'Ajuntament en publicar aquesta tesi, i va sol·licitar que siga l'inici d'una relació amb el Departament de Restauració per a emprendre nous esforços editorials.

Pioner de la restauració a Espanya

De la seua banda, Lucía Roig, autora del llibre i néta de Luis Roig d'Alós, va definir el seu avi com "una persona inquieta i inconformista que es va passar tota la vida fent-se preguntes i cercant respostes, com un investigador de nous processos per a restaurar obres d'art, moltes vegades a través de l'autoaprenentatge".

A més de la intervenció en la restauració del patrimoni municipal, Lucía Bosch va recordar que la intervenció del seu avi va ser decisiva per a la recuperació d'obres que es conserven en llocs com els Sants Joans, la catedral, el Museu de Belles Arts, el Museu Catedralici Diocesà o el Reial Col·legi del Corpus Christi.

Igualment, va destacar la dedicació del seu avi al món acadèmic, amb la creació l'assignatura de Restauració a l'Escola Superior de Belles Arts de Sant Carles i, sobretot, l'aportació al món científic. "Va aportar fórmules innovadores i tècniques molt respectuoses amb l'original, va tenir èxits científics a través de la creació de productes i materials nous per a la restauració".

Recrear l'obra del seu avi ha sigut per a Lucía Bosch Roig "una experiència apassionant", segons va manifestar la néta d'aquest restaurador municipal, que va ser jurat de Falles -de les quals va rebre el Bunyol d'Or-, poeta, membre del Rat Penat i pioner de la restauració a Espanya.

Professionalitat i vàlua d'un artesà de la restauració

La delegada de Cultura, Mayrén Beneyto, va ressaltar la professionalitat i la vàlua de Luis Roig d'Alós, i va assenyalar que analitzar-ne la vida i les obres "ens ajuda a comprendre com la tasca dels qui es dediquen a la conservació i la restauració de les obres d'art és bàsica per a seguir gaudint del nostre patrimoni en el futur".

La ingent obra que va deixar restaurada i també escrita requeria un profund estudi com el que ha elaborat la seua néta, que "ens possibilitara el coneixement del seu periple personal, la seua trajectòria acadèmica i que aportara llum sobre la seua tasca en l'àmbit de la restauració i la conservació del nostre patrimoni històric".

Sobre aquest tema, va ressaltar que els govern municipals de l'època en què va viure Roig d'Alós "van saber bé a qui encarregar la recuperació de peces molt importants que ara es custodien al nostre Museu Històric. El deute que té tota València amb Luis Roig d'Alós és incommensurable".

El llibre, resultat de quatre anys d'investigació, inclou un CD amb documentació diversa (des de cartes personals fins a fotografies, escrits i llistes d'alumnes) que projecta més, si pot ser, la importància d'aquest personatge únic en el món de la restauració i la conservació de l'art valencià: Luis Roig d'Alós.

Comparte esta noticia o conecta con la UPV en medios sociales

Bookmark and Share

Projectes REMDE i DEBIO Projectes REMDE i DEBIO
Un any de rècord Un any de rècord