Addictes al treball

El percentatge d'addictes al treball podria passar del 4,6% actual a l'11,8% dels treballadors el 2015, segons l'estudi desenvolupat per investigadors de la Universitat Politècnica de València.

El percentatge d'addictes al treball a Espanya és avui d'un 4,6% i en poc més de tres anys (desembre del 2015) aquesta xifra podria arribar a l'11,8% dels treballadors. Això es desprèn d'un estudi desenvolupat per investigadors de la Universitat Politècnica de València, la Universitat Jaume I de Castelló i la Universitat del País Basc. Mitjançant l'aplicació d'un model matemàtic d'equacions en diferències han analitzat la possible evolució d'aquesta addicció els pròxims anys sota diferents perspectives per a l'economia espanyola.

L'equip d'investigació WONT de la Universitat Jaume I, especialitzat en la prevenció psicosocial en l'àmbit laboral, va realitzar un qüestionari amb l'objectiu de mesurar i classificar de la població en funció del seu nivell d'addicció. En total, van respondre aquest qüestionari prop de 1.200 treballadors de la Comunitat Valenciana i el País Basc, amb edats compreses entre els 16 i els 69 anys.

A partir dels resultats de l'enquesta, per a construir el model matemàtic, els investigadors de l'Institut IMM de la UPV van dividir la població en tres categories: treballadors racionals (amb 40 hores setmanals o menys); sobretreballadors (més de 40 hores) i addictes (determinats pel seu nivell de compulsió a partir de les respostes oferides en l'enquesta). "Resolent les equacions del nostre model, podem predir la prevalença de l'addicció al treball al nostre país", apunta Lucas Jódar, director de l'Institut de Matemàtica Multidisciplinària de la UPV. Al costat de Jódar, també han participat en l'estudi els membres de la UPV Paloma Merello, Elena de la Poza i Elvira Alberola.

En l'estudi, els investigadors de la UPV, la UJI i la UPV/EHU han tingut en compte, a més, quatre possibles escenaris econòmics: el primer es basa en les previsions de l'OCDE, "que augura un creixement de l'atur fins a 2013"; un segon és optimista, "i contempla la baixada de la taxa de desocupació l'any que ve a nivells de 2010"; el tercer es basa en les anàlisis de la FUNCAS, "que preveu una recuperació lenta a partir de 2014"; i últim, més pessimista "està marcat per un continu ascens del nombre d'aturats a Espanya des del 2012 fins al 2015".

A partir de l'aplicació del model, l'estudi augura un increment d'addictes laborals en tots els escenaris, i l'increment més alt correspon a "l'optimista" amb un 11,88%. En el de l'OCDE, la taxa és d'un 11,72%; d'un 11,65 %, en el de FUNCAS; i en el pitjor dels escenaris, d'un 11,55%.

• Notícia en UPV TV

Comparte esta noticia o conecta con la UPV en medios sociales

Bookmark and Share

Projectes REMDE i DEBIO Projectes REMDE i DEBIO