Conservació dels aliments
Investigadors de la UPV desenvolupen un dispositiu per a eliminar microorganismes que permet garantir la conservació dels aliments i en manté, al mateix temps, els nivells de qualitat.
Un equip d'investigadors del Grup d'Anàlisi i Simulació de Processos Agroalimentaris (ASPA) de la Universitat Politècnica de València ha desenvolupat un dispositiu per a eliminar microorganismes en aliments que permet garantir-ne la conservació i en manté, al mateix temps, els nivells de qualitat. Fins al moment l'han provat amb èxit en sucs de fruita, en concret, de poma i de taronja, encara que també podria aplicar-se a lactis, melmelades i cerveses, entre altres.
La tècnica utilitzada convencionalment per a la conservació dels aliments és el tractament tèrmic. Aquesta tecnologia, malgrat l'efectivitat que té per a eliminar microorganismes, presenta l'inconvenient que, a causa de la calor, hi ha components dels aliments que es poden veure afectats i se'n pot reduir la qualitat organolèptica i nutricional.
El sistema ideat pel Grup ASPA i patentat per la UPV combina ultrasons i fluids supercrítics. En concret, s'empra CO2 en estat supercrític, estat que s'aconsegueix quan se supera la pressió i la temperatura crítica per a aquest compost.
El procediment es basa en l'ús de temperatures baixes (35 ºC en les proves que s'han fet), fet amb el qual s'aconsegueix una major qualitat organolèptica i nutricional, i de baixes pressions, amb la qual cosa es redueixen significativament els costos i temps d'operació. El procés consisteix a introduir l'aliment en una atmosfera de diòxid de carboni en estat supercrític. Sota aquestes condicions i mitjançant la utilització d'ultrasons, se sotmet l'aliment a un camp acústic d'alta intensitat per a inactivar els microorganismes.
El grup d'investigadors, liderat per José Javier Benedito, va validar l'eficàcia d'aquest nou sistema amb diferents proves d'inactivació sobre dos microorganismes: el bacteri E. coli i el llevat S. cerevisiae. Les proves es van fer amb diferents mostres de suc de poma i de taronja, i un medi enriquit específicament per a cada cep. Després de les proves, es va observar que el temps de procés es reduïa dràsticament en tots dos bacteris.
La tecnologia desenvolupada, una vegada implementada a la indústria, permetria obtenir productes d'alta qualitat i amb temps de procés curts, la qual cosa asseguraria la rendibilitat del tractament. Actualment, es treballa per a desenvolupar el procés de tractament en continu.
Notícies destacades
Referent en digitalització de l'espai aeri
La UPV desenvolupa cinc projectes europeus enfocats a la innovació tecnològica per a la gestió segura i automàtica del trànsit aeri i de drons
Innotransfer
La bioinformàtica impulsa el salt de la dada al negoci a la Universitat Politècnica de València
"És el millor dia de la meua vida"
La UPV promou i aconsegueix que puguen eixir de Gaza dues estudiants palestines que seguiran la seua formació en la politècnica valenciana
II Gran Premi de Ciclisme UPV
Yelizabeta Sklyarova (elit/sub23), Adriana Vargas (júnior), Claudia de Diego (cadet), Marla K. Toledo (màster 30), Pilar Mansilla (màster 40) i Natalie Turjanicova (màster 50), vencedores
Acord de cooperació amb la Universitat de Guangzhou
A més, la UPV reforça la presència internacional amb reunions amb l'Associació de la Indústria de Prospecció i Disseny d'Enginyeria de la Província de Guangdong i amb el Port de Guangzhou