Patrimoni Cultural d'Espanya

El rector de la UPV, José E. Capilla, recull el Premi Hispània Nostra 2018 de les mans de la reina Sofía en un acte posposat per la pandèmia

[ 10/05/2022 ]

Finalment, ha pogut celebrar-se l'acte de lliurament dels Premis Hispània Nostra, les edicions del 2018 dels quals van ser ajornades fins a l'actualitat a causa de la pandèmia. La cerimònia va tenir lloc al Museu Sefardita de Toledo, i va comptar amb la presència de la reina emèrita Sofía i del president de Castella-la Manxa Emiliano García-Page, en qualitat d'amfitrió.

Fins Toledo va viatjar el rector José E. Capilla per rebre el diploma acreditatiu atorgat a la UPV per la transformació del conjunt arquitectònic de Ferrándiz i Carbonell. Aquests edificis van ser mereixedors del Premi Hispània Nostra el 2018 en la categoria de conservació del patrimoni com a factor de desenvolupament econòmic i social.

I és que, llavors, el jurat va valorar no sols el projecte de rehabilitació redactat per Juan Francisco Picó i l'obra executada al llarg d'una dècada (1995–2005), sinó especialment l'ús donat a aquest patrimoni, una actuació pública que afavoreix el desenvolupament social i econòmic de la ciutat.

En concret, la resolució del tribunal al·ludeix a la intervenció realitzada, que “recupera un patrimoni singular del segle XX per a un ús actual”. A més, considera la rehabilitació de les naus industrials “molt encertada, ja que subratlla el paisatge urbà”, i destaca la utilitat del projecte, “que ha afavorit l'impuls d'Alcoi i el seu entorn, ja que ha permès incrementar l'alumnat universitari, des dels 400 estudiants registrats als inicis fins als 2.400 actuals.”

La transformació de les velles naus en el nou campus d'Alcoi va requerir una mínima adaptació: entre altres, es van afegir unes grans cobertes metàl·liques incorporades als edificis originals que han ajudat a racionalitzar l'estructura interna, i han convertit la façana en una icona del paisatge urbà.

Hispània Nostra

Hispània Nostra és una associació no lucrativa constituïda el 1976 amb la finalitat de defensar, promocionar, acréixer i difondre el patrimoni cultural i natural espanyol. Els Premis Hispània Nostra a les Bones Pràctiques en Patrimoni Cultural i Natural es van crear el 2011 per a visibilitzar les intervencions exemplars en patrimoni per al futur.

Cancerless Cancerless
Carreteras más seguras Carreteras más seguras
Reintroducción del gallipato Reintroducción del gallipato
Premi de la Ribera Premi de la Ribera