11è rector de la UPV

Pepe Capilla, amb el 52,12% del vot ponderat, es proclama guanyador de les eleccions en segona volta

[ 19/05/2021 ]

Pepe Capilla, amb el 52,12% del vot ponderat, ha resultat guanyador de la segona volta en les eleccions a rector celebrades el dimarts 18 a la Universitat Politècnica de València. José Manuel Barat ha quedat a prop, en obtenir el suport d'un 47,88% de la comunitat universitària. S'esperaven uns resultats molt disputats en aquesta segona volta, una previsió que, finalment, s'ha complit.

Tal com ja va ocórrer en la primera volta, la participació en aquestes eleccions ha superat totes les marques de processos anteriors. En les dues últimes cites amb les urnes, les eleccions van comptar amb un sol candidat, l'actual rector Francisco Mora, circumstància que probablement va desinflar l'interès d'aquells comicis. El 2013, només el 18% de la comunitat va exercir el vot i, el 2017, la participació va ser encara menor, un 11%.

En aquesta ocasió, s'ha repetit la mobilització de l'electorat –com ja va ocórrer el 4 de maig–, que ha elevat la participació fins al 29,56%, a penes quatre punts menys que la que es va obtenir llavors. En total, han votat 1.350 integrants del personal funcionari doctor de la UPV (el que suposa un 91,96% del total del cens), 5.530 alumnes (20,76%), 1.016 membres de la resta del PDI (71,4%) i 1.384 integrants del PAS (74,33%).

Suport per sectors

Desglossat el suport dels aspirants per col·lectius, es pot observar que Capilla ha superat Barat en els sectors del PDI (funcionari doctor i resta), mentre que Barat ha guanyat en el col·lectiu de l'alumnat i del PAS. El catedràtic Capilla ha obtingut l'aval del 28,22% del PDI funcionari doctor, amb 649 vots sense ponderar; del 10,44% de l'alumnat (2.567 vots); del 8,47% de la resta del PDI (553 vots), i del 4,98% del personal d'administració i serveis (614 vots).

Per la seua part, José Manuel Barat ha recollit els resultats següents: el 25,78% del PDI funcionari doctor (593 vots), el 10,56% de l'alumnat (2.596 vots), el 6,53% de la resta del PDI (426 vots) i el 5,02% del personal d'administració i serveis (618 vots).

Vot ponderat a la UPV

Cal recordar que el màxim representant institucional de la universitat és elegit per sufragi universal ponderat per tota la comunitat universitària. A la UPV, el sector del professorat funcionari doctor té a l’abast el 54% del vot ponderat; l'alumnat representa el 21% del vot ponderat; el col·lectiu d'altre personal docent i investigador disposa d’un 15%, i finalment, el personal d'administració i serveis suma un 10%. Les del 2021 són les sisenes eleccions a rector de la UPV en què participa tota la comunitat universitària en els més de 50 anys d'existència que té, ja que abans el rector era elegit pel Claustre Universitari.

Reclamacions a aquests resultats provisionals

D'acord amb el calendari aprovat, a aquesta proclamació provisional de resultats, li segueix el termini de reclamacions, que estarà obert durant tot el dia de demà, dimecres 19 de maig. En cas que es plantejara alguna reclamació, la Junta Electoral resoldria l'endemà, el dijous 20 de maig i, en aquesta mateixa data, es publicarien els resultats definitius.

Pepe Capilla

Pepe Capilla Romá (València, 1961) es va graduar com a enginyer de Camins, Canals i Ports a la Universitat Politècnica de València el 1986, i va obtenir el doctorat en Recursos Hídrics el 1989. Va ser guardonat amb el Premi de Tecnologia de Residus a la Comunitat Valenciana el 1999.

Amb més de 35 anys d'experiència com a docent a la UPV, des del 1993 ha ocupat diferents llocs amb responsabilitats acadèmiques i de gestió, entre aquestes, vicerector de l'Espai Europeu i Educació Superior, director de l'Institut Universitari d'Investigació d'Enginyeria de l'Aigua i Medi Ambient i, en els últims vuit anys, vicerector d'Investigació, Innovació i Transferència.

En l'àmbit de la Comunitat Valenciana, Capilla va ser designat director general d'Universitats i Educació Superior de la Generalitat Valenciana en el període 2004-2007, i va ser president de la Xarxa d'Universitats Valencianes per al foment de l’R+D+I (XUVID) des del 2018 fins al 2020.

Internacionalment, ha exercit tasques docents, de recerca i de transferència. Va ser científic visitant a la Universitat de Stanford i professor visitant a l'Institut Tecnològic de Massachusetts (MIT).

Deu rectors abans de Capilla

La Universitat Politècnica de València ha comptat fins ara amb deu rectors. El primer va ser Rafael Couchoud. Li van seguir Marcos Rico, José Juárez, Saturnino de la Plaza, Vicente Carot i Francisco Cavallé en les dècades dels 70 i 80. Justo Nieto va arribar al Rectorat de la UPV el 1986 i va marxar el 2004, per a ser nomenat conseller d'Empresa, Universitat i Ciència. Javier Sanz li va rellevar fins a les eleccions del 2005, que van donar la victòria a Juan Juliá. Finalment, Francisco Mora va esgotar les dues legislatures, que van acabar amb aquesta proclamació de resultats.

Notícia en UPV TV

Projectes REMDE i DEBIO Projectes REMDE i DEBIO
Un any de rècord Un any de rècord
El Santuario i Torrecilla El Santuario i Torrecilla