IV Premi Art Byblio

Els llibres d'artista Kit de supervivencia, obra d'estudiants del Màster de Producció Artística de la UPV i La ubicación, excelente de la titulada Sara Gurrea, premiats

[ 18/05/2021 ]

Kit de supervivencia, obra gràfica original realitzada per vint estudiants del Màster en Producció Artística (MPA) de la Universitat Politècnica de València durant el curs 2019 – 2020, és la guanyadora del IV Premi Art Byblio en la seua modalitat de Llibre Col·lectiu.

Sara Gurrea, Alumni del MPA, ha obtingut per la seua banda el segon premi en la modalitat de Llibre Individual, per la seua obra La ubicación, excelente.

Els premis Art Byblio estan convocat per l'Escola Superior de Disseny i Art Llotja de Barcelona amb l'objectiu d'impulsar la producció de llibres d'artista a les escoles d'art.

Kit de supervivencia

El llibre col·lectiu Kit de supervivencia és producte del treball realitzat en l'assignatura Disseny editorial. Del llibre imprès al llibre d'artista, impartida pel professor Antonio Alcaraz, amb el suport tècnic del professor Carlos Martínez Barragán de l'assignatura Gràfica digital.

L'equip autor de l'obra està integrat per vint estudiants de diverses nacionalitats i procedències: Roberto AO, Clara Barquín, Pilar Borrajo, Guillermo Cabo, Javier Cruzado, Mario Arze, Rong Du, Lucia Bocco, Luzmel, Yingjia Liu, Irene López Hernández, Gema Luz, David Mengual Sendra, Perla María Osollo, Anastasia Papenkova, Samuel Pérez Cacho, Gatte, Lily Scrivel, Raquel Surián i Enrique Ferré.

L'edició consta de 25 exemplars numerats i signats, elaborats amb tècniques de gravat i impressió digital i amb tipografies compostes manualment amb tipus mòbils d'impremta, impreses als tallers de la Facultat de Belles arts de la Universitat Politècnica de València.

El Kit de supervivencia al·ludeix a la Generació Z, als tòpics sobre Rússia, al Buddha–Like de moda entre la joventut xinesa, al problema amb els passaports i permisos de residència d'una xica d'origen italià, que viu a l'Argentina i estudia a València, al bon esmorzar valencià, als festivals de música, a la lluita contra els esperits o a les dones peludes, amb mini pinta inclosa.

“És una excusa que permet treballar sobre un mateix concepte, unificant llenguatges i format”, expliquen des del Màster en Producció Artística.

La ubicación, excelente

La ubicación, excelente, és el llibre d'artista realitzat per l’exalumna del Màster en Producció Artística Sara Gurrea, amb el qual ha obtingut el segon guardó en la modalitat de Llibre Individual, de la IV edició del Premi Art Byblio.

La peça documenta i reflecteix una experiència artística sobre la gentrificació del barri del Carme, a València i l'impacte dels habitatges turístics sobre l'entorn.

Utilitzant materials com a paper metal·litzat, ciment, Rosaspina… reflexiona sobre la transformació constructiva i els contrastos entre les zones reformades del barri i les que han quedat abandonades.

El llibre consta de tres parts: en la primera, «La ubicación, excelente», utilitza la tècnica artística de frottage i recull textos d'usuaris de Booking i imatges de parets. En la segona, «El caloret, ai! El caloret…», conforma un mapa amb els apartaments registrats en Booking.com i en Airbnb en el barri del Carme; en la tercera, «Donde dije digo, digo Diego» es lligen alguns dels articles publicats en premsa sobre els conflictes del barri i les demandes del veïnat respecte a la problemàtica dels apartaments turístics, a més d'un xicotet extracte de pintura de parets recollides en la zona.

Jurat dels premis

El jurat de l'IV Premi Art Byblio està compost per personal expert de reconegut prestigi: Victòria Rabal (directora del Museu paperer de Capellades); Pilar Vélez (directora del Museu del Disseny, Barcelona); Roser Pintó (exdirectora de la Unitat gràfica de la Biblioteca de Catalunya); Jesús Martínez Clarà (crític d'Art); Juan Candón (artista i exprofesor de tècniques de gravat de l'Escola d'Art de Cadis) i Benjamí Álvarez (artista i professor d'escultura de l’EASD Llotja).

Cancerless Cancerless
Un equipo de la UPV participa en un proyecto europeo para prevenir el cáncer y contribuir a su diagnóstico precoz en personas sin hogar
Carreteras más seguras Carreteras más seguras
Investigadores de la UPV y Metalesa desarrollan nuevas infraestructuras inteligentes para mejorar la seguridad vial