Cuida la teua salut sexual

La UPV se suma a la campanya "#1 missatge saludable" de la REUS, que aquest mes de desembre se centra en la prevenció del VIH/SIDA

[ 14/12/2020 ]

Com cada any, les universitats de la REUS, de la qual forma part la Universitat Politècnica de València, es van sumar l’1 de desembre passat a la commemoració del Dia de la Lluita contra el VIH/SIDA; un problema de salut pública que, segons el Programa conjunt de les Nacions Unides sobre el VIH/SIDA (ONU SIDA), afecta més de 38 milions de persones

Enguany, aquest esforç cobra una major importància, si tenim en compte que entre les repercussions de la COVID hi ha la dificultat que moltes persones, arreu del món, han tingut per a accedir als sistemes de detecció precoç i als tractaments adequats.

En suport al Dia de la Lluita contra el VIH-SIDA, aquest mes de desembre la campanya “#1 Missatge Saludable” de la Xarxa Espanyola d'Universitats Saludables (REUS) porta el lema “mantingues la distància de seguretat adequada, cuida la teua salut sexual”, i se centra a recordar als joves la importància d'usar preservatiu en les relacions sexuals per a evitar malalties de transmissió sexual, i conscienciar-los-en.

Dins l’àmbit estatal, segons el Centre Nacional d'Epidemiologia, més d'un 80% de les noves infeccions es relacionen amb la via de transmissió sexual, i un 47,6% dels nous casos van presentar un diagnòstic tardà.

Usar mesures preventives
Quant a la població universitària, estudis recents informen que encara n’hi ha un percentatge important que té conductes de risc. Per exemple, només el 36,4% usa el preservatiu de manera sistemàtica en relacions esporàdiques, mentre que un 25,7% ho fa en relacions amb parelles estables i un 25,2%, quan les seues relacions sexuals es produeixen després de consumir alcohol o altres substàncies. A més, si bé segons l’informe les dones tenen un major temor i una major probabilitat percebuda d'infectar-se per VIH, no hi ha diferències quant a la realització de la conducta preventiva, i tampoc quant a la intenció d'usar mesures preventives en les seues pròximes relacions sexuals. En el cas de la parella estable, aquesta intenció se situa en un 69,5%, i en la parella esporàdica, ascendeix fins al 92,9%. Quant a les proves de detecció d'anticossos, només un 50% sap on pot fer-se-les i un 20% coneix l'existència del període finestra. A més, sols un 5% reconeix haver-se-les fet de manera expressa.

Tenint en compte l'anterior, se’n dedueix que avui més que mai l'abordatge de l'epidèmia ha de centrar-se, com a mínim, a prevenir les conductes sexuals de risc, augmentar la detecció precoç, garantir l'accés als tractaments i eliminar qualsevol forma de discriminació associada al VIH-SIDA.

Xarxa constituïda l'any 2008
Constituïda l'any 2008 i coordinada actualment des de la Universitat de les Illes Balears, la REUS està formada per 55 universitats; el Ministeri de Sanitat i el d'Educació, Cultura i Esport; la CRUE Universitats Espanyoles i nou estructures de salut pública de les comunitats autònomes.

A més del compromís amb la promoció de la salut, la Xarxa treballa amb vista als objectius de desenvolupament sostenible (ODS), que arreplega l'Agenda 2030. Per això, ha començat a llançar aquesta iniciativa de missatges saludables que estaran associats als ODS.

QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries
L''Escola de Disseny' canvia de nom L''Escola de Disseny' canvia de nom
UPV-CLÍNIC UPV-CLÍNIC