Grau en Tecnologies Interactives
Escola Politècnica Superior de Gandia
El Grau en Tecnologies Interactives és el primer grau totalment basat en projectes d'una universitat pública espanyola que dedica un 40% de la càrrega docent a projectes des del primer curs. S'imparteix a l'Escola Politècnica Superior de Gandia , al campus de Gandia de la Universitat Politècnica de València.
En cada semestre s'estableix un projecte interdisciplinari en el qual s'implementa, en grups de quatre o cinc persones, un producte relacionat amb la temàtica del semestre:
El projecte ocupa un 40% de les hores lectives del semestre (excepte el del primer semestre que n'ocupa un 20%). En paral·lel s'imparteixen asignatures que serveixen de suport al projecte o que desenvolupen continguts bàsics imprescindibles per al Grau.
Per què ho fem?
La nostra experiència de més de 20 anys impartint docència en altres graus universitaris ens ha portat al convenciment que l’alumnat de les carreres tecnològiques no arriba a integrar tots els coneixements aportats per les diferents assignatures fins que arriba al final dels estudis. Això fa que una bona part d’aquest se senta aclaparat i frustrat, i que arribe a abandonar els estudis en els primers anys. D'altra banda, som uns ferms defensors de l’aprenentatge basat en la pràctica (del “aprendre fent”).
El nostre objectiu principal és desenvolupar un pla d'estudis que genere graduades i graduats capaços de:
Concebre, dissenyar, implementar i operar productes tecnològics que tinguen algun tipus d'interactivitat utilitzant diferents plataformes de maquinari i llenguatges de programació
D'altra banda, el fet d'utilitzar l'aprenentatge basat en projectes com a metodologia general del Grau ens dóna la possibilitat de desenvolupar les 13 competències transversals del projecte UPV d'una manera natural, totalmente integrades en las assignatures del Grau.
Tots els nostres projectes desenvolupen les quatre fases de realització d'un producte (CDIO):
A més, utilitzem la metodologia de gestió de projectes Scrum, que es caracteritza per:
La realització d'una sèrie de reunions:
La principal evidència de millora que s'ha detectat és que la motivació de l’alumnat roman durant tot el semestre, i no es donen els nivells d'abandó i falta d'assistència a classe que es detecten en altres graus similars que no utilitzen l’ABP/AOP (aprenentatge basat en projectes /orientat a projectes).
Els resultats acadèmics són similars a altres titulacions. És ràpid per a realitzar una anàlisi més profunda, ja que l'experiència s’aplica des de fa poc de temps.
L'èxit d'aquest tipus d'experiències depèn de l'equip docent. És imprescindible que:
Marín-Roig J., Pérez-Pascual A. y Toledo, J. F., ”Nuevo Diseño de Estudios de Ingeniería para el Siglo XXI”, Congrés INNODOC 2017, València, 25-27 octubre 2017.