GTI: un grau basat en projectes: Aprendizaje + Docencia: UPV
- -
UPV
 
GTI: un grado basado en proyectos

El Grau en Tecnologies Interactives: un grau basat en Projectes

Titulació

Grau en Tecnologies Interactives

Centre

Escola Politècnica Superior de Gandia

Equip de treball

  • José Fco. Toledo Alarcón (DAT del Grau i coordinador del projecte del semestre 3A, professor titular d'universitat del Departament d'Enginyeria Electrònica)
  • Mª Asunción Pérez Pascual (coordinadora dels projectes dels semestres 1A i 3B, professora titular d'universitat del Departament d'Enginyeria Electrònica)
  • José Luis Giménez López (coordinador del projecte del semestre 1B, professor ajudant doctor del Departament d'Expressió Gràfica en Enginyeria)
  • Jesús Tomás Gironés (coordinador del projecte del semestre 2A, professor titular d'universitat del Departament de Comunicacions)
  • Daniel Palacio Samitier (coordinador del projecte del semestre 2B, professor associat del Departament de Comunicació Audiovisual, Documentació i Història d l'Art)

Introducció

El Grau en Tecnologies Interactives és el primer grau totalment basat en projectes d'una universitat pública espanyola que dedica un 40% de la càrrega docent a projectes des del primer curs. S'imparteix a l'Escola Politècnica Superior de Gandia , al campus de Gandia de la Universitat Politècnica de València.

En cada semestre s'estableix un projecte interdisciplinari en el qual s'implementa, en grups de quatre o cinc persones, un producte relacionat amb la temàtica del semestre:

  • Semestre 1A: monitoratge de paràmetres ambientals amb aplicació a l'automatització agrícola
  • Semestre 1B: creació d'una aplicació web per al control del sistema dissenyat en el semestre anterior
  • Semestre 2A: internet de les coses
  • Semestre 2B: videojocs
  • Semestre 3A: biometria o control ambiental
  • Semestre 3B: robòtica
  • Semestre 4A: realitat virtual / realitat augmentada

El projecte ocupa un 40% de les hores lectives del semestre (excepte el del primer semestre que n'ocupa un 20%). En paral·lel s'imparteixen asignatures que serveixen de suport al projecte o que desenvolupen continguts bàsics imprescindibles per al Grau.

Per què ho fem?

La nostra experiència de més de 20 anys impartint docència en altres graus universitaris ens ha portat al convenciment que l’alumnat de les carreres tecnològiques no arriba a integrar tots els coneixements aportats per les diferents assignatures fins que arriba al final dels estudis. Això fa que una bona part d’aquest se senta aclaparat i frustrat, i que arribe a abandonar els estudis en els primers anys. D'altra banda, som uns ferms defensors de l’aprenentatge basat en la pràctica (del “aprendre fent”).

Objectius

El nostre objectiu principal és desenvolupar un pla d'estudis que genere graduades i graduats capaços de:

Concebre, dissenyar, implementar i operar productes tecnològics que tinguen algun tipus d'interactivitat utilitzant diferents plataformes de maquinari i llenguatges de programació

D'altra banda, el fet d'utilitzar l'aprenentatge basat en projectes com a metodologia general del Grau ens dóna la possibilitat de desenvolupar les 13 competències transversals del projecte UPV d'una manera natural, totalmente integrades en las assignatures del Grau.

Metodologia

Tots els nostres projectes desenvolupen les quatre fases de realització d'un producte (CDIO):

  • La fase de concepció, en la qual es desenvolupen tècniques de creativitat, vigilància tecnològica i, fins i tot, estudi de diferents models de negoci.
  • La fase de diseny, en la qual s'imparteixen tallers relacionats amb diferents tecnologies i eines de disseny.
  • La fase d'implementació, en la qual l’alumnat implementa el producte i el verifica.
  • I finalment, la fase d'operació, que es dedica a l'elaboració de la documentació, manual d'instruccions, etc.

A més, utilitzem la metodologia de gestió de projectes Scrum, que es caracteritza per:

  • La divisió del semestre en esprints de dos o tres setmanes. En cada esprint l'equip de treball tria quines funcionalitats s'implementaran.
  • La realització d'una sèrie de reunions:

    • Sprint planning: al principi de cada esprint a fi que el grup planifique l'esprint.
    • Daily sprint: reunió diària perquè els membres de l'equip posen en comú el treball realitzat.
    • Sprint review: al final de l’esprint, la seua finalitat és realitzar una demostració pública de les funcionalitats implementades en aquest esprint.
    • Sprint restrospective: reunió del grup per a reflexionar sobre com s'ha treballat.

Avaluació i resultats

La principal evidència de millora que s'ha detectat és que la motivació de l’alumnat roman durant tot el semestre, i no es donen els nivells d'abandó i falta d'assistència a classe que es detecten en altres graus similars que no utilitzen l’ABP/AOP (aprenentatge basat en projectes /orientat a projectes).

Els resultats acadèmics són similars a altres titulacions. És ràpid per a realitzar una anàlisi més profunda, ja que l'experiència s’aplica des de fa poc de temps.

Conclusió

L'èxit d'aquest tipus d'experiències depèn de l'equip docent. És imprescindible que:

  • Els objectius de professores i professors estiguen alineats amb els del Grau.
  • Tinguen experiència en les àrees temàtiques dels projectes
  • Utilitzen rúbriques d'avaluació de manera que l’alumnat conega a priori què és el que se li exigirà en cada esprint.
  • Utilitzen eines de treball col·laboratiu a través de les quals es puga fer un seguiment exhaustiu del treball realitzat per cada alumne o alumna.

Referències

Marín-Roig J., Pérez-Pascual A. y Toledo, J. F., ”Nuevo Diseño de Estudios de Ingeniería para el Siglo XXI”, Congrés INNODOC 2017, València, 25-27 octubre 2017.


EMAS upv