Pas ferm cap als nous estatuts

L'avantprojecte inicia la fase d'informació pública després de la seua aprovació en la comissió d'elaboració del Claustre

La comissió d'elaboració dels nous estatuts que regiran l'organització i el funcionament de la Universitat Politècnica de València (UPV) per als pròxims anys ha aprovat recentment per unanimitat una primera proposta d'estatuts.

L'acord unànime aconseguit en la comissió d'elaboració dels estatuts, on els seus 24 membres representen els diferents sectors que conformen el Claustre (PDI, PTGAS i estudiants), arriba abans que es complisca un any de l'aprovació de la Llei Orgànica del Sistema Universitari (12 d'abril de 2023).

Inici de la fase d'informació pública

El compliment d'aquest requisit legal permet iniciar la següent fase, la d'informació pública, en la qual les persones integrants de la comunitat universitària que ho desitgen podran consultar i presentar esmenes parcials al text fins al 8 de març. La comissió d'elaboració dels estatuts decidirà si les aportacions presentades s'inclouen o no en l'articulat que es remetrà posteriorment a la Mesa del Claustre.

El rector de la UPV, José E. Capilla, ha agraït, en primer lloc, “l’excel·lent treball” de les persones dels diferents col·lectius de la universitat que han participat en l'elaboració d'aquest esborrany d'estatuts. Al mateix temps, ha destacat la importància d'haver aconseguit un consens per unanimitat. “Hem adequat els nostres estatuts a la LOSU i hem aprofitat per a millorar alguns aspectes que ho requerien i estaven pendents, perquè no és fàcil obrir una reforma estatutària”, ha puntualitzat Capilla.

Entre els canvis que introdueix aquest avantprojecte respecte als estatuts vigents en l'actualitat, es troba la incorporació en el seu articulat de l'Escola de Doctorat com l'estructura responsable de la planificació, organització i gestió dels estudis de doctorat, o el reconeixement dels campus de Gandia i Alcoi com a estructures organitzatives de la UPV. De la mateixa manera, s'arreplega l'aposta per la internacionalització de l'activitat acadèmica i l'ampliació de les capacitats formatives de la Universitat, entre altres novetats.

Entre les universitats més ràpides

Amb aquests passos empresos per la UPV, la institució que dirigeix José E. Capilla se situa en el grup d'universitats espanyoles més avançades a l'hora de reformar els seus estatuts. De fet, s'ha convertit en la primera universitat valenciana que ha elaborat un avantprojecte d'estatuts consensuat amb els diferents col·lectius implicats en la seua elaboració. Sobre aquest tema, el secretari general de la UPV, Josep Antoni Claver, ha assenyalat que “som una universitat que estem anant de pressa perquè, entre altres coses, volem garantir la seguretat jurídica en els processos electorals previstos per a 2024”.

La LOSU introdueix un mandat de dos anys a partir de la seua entrada en vigor perquè cada universitat espanyola adapte la seua norma principal. La nova reglamentació estatutària que preveu aprovar el Claustre de la UPV pretén incorporar tant les modificacions derivades de la nova legislació, com aquelles adaptacions necessàries per al compliment dels objectius estratègics de la institució acadèmica per als pròxims anys.

(01/03/2024)