La UPV, focus nacional de la investigaciķ oceanogrāfica

Campus de Gandia i CSIC reforcen la seua aliança amb la construcció d'un nou centre

L'Institut Espanyol d'Oceanografia (IEO), pertanyent al Centre Superior d'Investigacions Científiques (CSIC), construirà un nou centre d'investigació a Gandia que aprofitarà la trajectòria d'èxit de la Unitat Mixta en Tecnologia per a Estudis Marins (UTEM), que conformen l'IEO i la Universitat Politècnica de València (UPV), des de fa 13 anys.

Així ho ha anunciat la ministra de Ciència i Innovació en funcions, Diana Morant, qui va detallar que el termini previst per a la seua construcció s'iniciaria en 2024, amb vista al fet que estiga operatiu en 2025. A més, va concretar que aquest centre tindrà un cost de 16 milions d'euros i comportarà la incorporació de 50 noves persones entre personal investigador, tècnic i administratiu.

Morant ha avançat aquesta informació durant la seua visita a les instal·lacions de la UTEM a Gandia, una Unitat Mixta d'Investigació que conformen l'IEO juntament amb la UPV. La ministra va assenyalar que aquest centre “aprofitarà tota la trajectòria d'èxit de la Unitat Mixta en Tecnologia per a Estudis Marins entre l'Institut Espanyol d'Oceanografia i la Universitat Politècnica de València, que porta 13 anys desenvolupant el seu treball a Gandia i és la més antiga de l'IEO-CSIC a Espanya”.

En l'actualitat, hi ha 9 centres de l'IEO en tota Espanya que treballen en xarxa, i aquest nou projectat es convertirà en el primer a la Comunitat Valenciana.

Nova etapa

El rector de la UPV, José E. Capilla, ha indicat que “el pròxim establiment de la seu de l'IEO a Gandia suposa un impuls a la ciència en la Comunitat Valenciana i un reconeixement de la fructífera activitat de la unitat mixta UPV-IEO durant aquests anys. Obri una nova etapa per al nostre Campus de Gandia perquè potenciarà la formació, la investigació i la innovació en l'àmbit de les ciències de la mar i l'oceanografia, en els quals la UPV compta amb un grup significatiu i excel·lent de professorat”.

Multiplicar la capacitat investigadora

Per part seua, el director del Campus de Gandia, Jesús Alba, ha destacat que aquesta novetat ve a corroborar el "gran treball" realitzat aquests anys en la UTEM, i que amb aquest projecte s'aconseguirà “multiplicar la seua capacitat investigadora”. Alba ha afegit que aquesta és “una gran notícia per a Gandia, per a la Safor, per a la UPV, per a l'IEO, però sobretot per als nostres fills i filles, que veuran potenciat la protecció de les mars i oceans que heretaran”.

Instal·lacions dedicades a la investigació marina

El març de 2022, la UPV i l'Autoritat Portuària de València (APV) van signar un conveni per a l'ocupació, per part de la universitat, dels Magatzems Fruiters portuaris 6, 7 i 8. Aquest espai, que compta amb més de 900 m² de superfície, permetrà l'ampliació i millora de les instal·lacions universitàries dedicades a la investigació marina desenvolupada des de l'Institut d'Investigació per a la Gestió Integrada de les Zones Costaneres (IGIC), que en aquests moments està realitzant els tràmits per a l'execució del projecte de condicionament dels nous espais.

Així mateix, aquestes instal·lacions constitueixen la seu de la Unitat Mixta d'Investigació en Tecnologia per a Estudis Marins.

(05/10/2023)