Dones de cičncia

L'astronauta espanyola Sara García-Alonso, protagonista d'un espectacular mural

Al novembre de l'any passat, Sara García-Alonso va ser seleccionada entre quasi 23.000 persones com a astronauta de reserva en el Cos Europeu d'Astronautes de l'AQUEIXA (Agència Espacial Europea), convertint-se en la primera dona espanyola a aconseguir-ho.

Ara, la seua figura inspira als més de 400 estudiants del CEIP Cervantes de Gandia. Allí s'ha inaugurat un espectacular mural amb el qual la Universitat Politècnica de València i el centre d'innovació Les Naus de l'Ajuntament de València li rendeixen tribut en el seu projecte Dones de ciència, una iniciativa que compta amb el suport de la Fundació Espanyola per a la Ciència i la Tecnologia (FECYT) del Ministeri de Ciència i Innovació.

“Un mural perquè senten les ganes de somiar i ser com Sara”

El mural és obra de l'artista mexicana Dolores Navarro “Yuda” i va més enllà del retrat: en ell destaquen les figures de dues xiquetes que remeten a la infància de Sara, “a la seua insaciable curiositat i ganes d'aprendre” acompanyades d'un xicotet retrat de la investigadora lleonesa.

“A Sara el que sempre li ha motivat és una gran curiositat, les seues ganes de saber més i d'aportar a la societat. I això és el que he volgut transmetre a tots els xiquets i xiquetes del col·legi, perquè senten les ganes de somiar i de ser com Sara”, ha explicat Yuda. A més, durant els dies que va pintar el mural, l'artista mexicana va animar a l'alumnat al fet que fera un dibuix a Sara i va incloure una reproducció de dues d'ells com a rematada del mural.

“Mai, mai, mai deixeu d'imaginar, de somiar”

“És l'homenatge més bonic que m'han fet. L'emoció que he sentit en veure el mural en arribar al col·legi ha sigut indescriptible, com ho ha sigut també cada minut que he passat aquest matí amb els xiquets i xiquetes del centre”. Així ho ha assegurat Sara, emocionada amb la recepció que li ha brindat tot l'alumnat i professorat del centre i “amb la meravellosa obra d'art que ha creat Yuda”. Durant la inauguració del mural, la investigadora lleonesa, que desenvolupa la seua activitat científica en el Centre Nacional d'Investigacions Oncològiques (CNIO), ha traslladat a totes les alumnes i els alumnes un missatge clar i ple d'esperança: “mai, mai, mai deixeu d'imaginar, de somiar, perquè el futur és vostre, de cadascuna de vosaltres i vosaltres”.

Sobre Dones de ciència

Amb el mural en homenatge a Sara García-Alonso són ja 33 els realitzats en el marc del projecte Dones de ciència, una activitat que l'any passat va rebre el premi al millor projecte singular dels Prismes Casa de les Ciències a la Divulgació 2022, els més importants del país en el camp de la comunicació i divulgació científica i que respon també a la filosofia del projecte europeu Science Goes To School, per a acostar la ciència i els seus protagonistes a les escoles, en el qual participa la UPV.

(19/06/2023)