Ecoresponsables

UPV, universitat pública espanyola amb menor petjada verificada per persona

A Espanya, hi ha una mica més de 80 universitats, entre públiques, privades, presencials i a distància. D'aquestes només unes poques registren la seua petjada de carboni en el Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic. La Universitat Politècnica de València (UPV) és pionera en aquest aspecte, perquè va començar a fer-ho l'any 2014  i el 2018 va obtenir el doble segell “Calcule+Reduïsc”, un segon escaló en aquest procés que només posseeixen altres tres universitats espanyoles.

Registrar la petjada és un acte voluntari, que duen a terme només les institucions més compromeses amb el medi ambient i la sostenibilitat, perquè exigeix treball, responsabilitat i moltes obligacions. En el cas de la UPV, el compromís ve des de lluny. Ja el 2009, la UPV es va inscriure en el registre EMAS, i es va convertir en la primera universitat espanyola amb un Sistema de Gestió Ambiental (SGA) verificat.

La paraula clau en tot això és “verificat”, perquè aquest adjectiu implica un mètode professional i exigent per a aconseguir els objectius a través de múltiples mesuraments, indicadors, plans ambientals, millores contínues... Significa que la UPV compleix amb els compromisos establits prèviament i que tot això –els càlculs i les reduccions– són validades per organismes externs independents.

La universitat pública amb menor petjada verificada per persona

Ara, la UPV fa un pas més. En la petjada de carboni de 2021, la UPV aconsegueix un registre de 0,107 tones de CO2 equivalent per persona, i es consolida com la universitat pública espanyola amb menor petjada verificada per persona. Aquesta dada iguala pràcticament l’obtinguda el 2019 –0,105 tCO2 eq–, l'últim comparable en activitat, descomptat l'any 2020 de la pandèmia.

Totes dues xifres se situen molt per davall de les 0,456 tones obtingudes només cinc anys arrere, el 2016. Aquesta reducció dràstica es va aconseguir quan la UPV va incloure com a requisit en els expedients de contractació de subministraments que l'energia elèctrica havia de ser 100% d'origen renovable garantit. I, gràcies a això, la UPV es va posicionar com a primera d'Espanya en aquest àmbit.

Reptes enormes a mitjà termini

Encara queda molt per fer, i per a aquest any 2023, la UPV es proposa dos reptes enormes: d'una banda, calcular l’“abast 3”, és a dir, mesurar les emissions associades a la mobilitat de les persones que venen diàriament al campus i la gestió de residus.

A mitjà termini, el Pla Estratègic 2023-2027 estableix que els tres campus han de ser carbono neutrals el 2030, un objectiu que també ve recollit en la signatura del protocol “València, ciutat climàticament neutra el 2030” entre la UPV i l'Ajuntament de València.

(01/03/2023)