Claustre Universitari

El rector de la UPV remarca la situació d'extenuació financera de les universitats públiques valencianes

El rector de la Universitat Politècnica de València (UPV), Pepe Capilla, ha afirmat que la capacitat pressupostària de la UPV s'ha vist disminuïda en més de 10 milions d'euros, la qual cosa, juntament amb la falta de certitud relativa al nou pla pluriennal de finançament de les universitats públiques valencianes, “posa en greu risc la suficiència financera de la Universitat Politècnica de València”. “Necessitem el compromís de la Generalitat Valenciana amb una universitat excel·lent, que aposte per la innovació i la transferència de talent i riquesa a la societat”.

El rector ha realitzat aquestes declaracions durant la celebració de la sessió anual del Claustre Universitari, el màxim òrgan de representació de la comunitat universitària.

Reivindicacions laborals

La situació al límit de la capacitat financera entra en conflicte amb les reivindicacions laborals del personal d'administració i serveis (PAS), que exigeix una pujada salarial pròxima al 10% en el col·lectiu de personal informàtic, motivada per la comparativa de sous d'aquest personal respecte a altres universitats del sistema públic valencià.

“Efectivament, som la universitat, juntament amb la Universitat Miguel Hernández, que té uns salaris més baixos per a aquest col·lectiu, i la comparació amb la resta d'universitats valencianes, on la diferència és pròxima a aquest 10%, fa que haja esclatat un conflicte laboral que amenaça amb mobilitzacions i vagues en les pròximes setmanes”.

Atracció de talent

En un altre ordre de temes, el rector ha manifestat diversos canvis, tant en la contractació de personal d'administració i serveis, com un programa propi d'atracció de talent, el programa CANTERA, orientats a atraure el talent jove de la societat. El programa CANTERA, extint en aquesta Universitat fa quasi dues dècades, va ser un programa pioner a Espanya per a donar suport al llançament de la carrera docent de la joventut més brillant de les diferents titulacions universitàries. El retorn d'aquest programa, que ja té un primer esborrany, està previst per al primer semestre del 2023.

En el seu informe, Pepe Capilla ha destacat, a més, els nous 244 contractes indefinits en investigació, així com el llançament de 80 processos d'estabilització d'interins des que començà el mandat com a rector, xifra rècord històrica.

Camí de la sostenibilitat

Finalment, el rector ha anunciat que “continuem treballant per a eliminar progressivament el plàstic dels nostres campus, i en aquesta direcció, ja està disponible l'acreditació universitària, la nostra antiga targeta, en format digital dins de l'aplicació miUPV”. A més, ha assegurat que, tan prompte com s'aprovarà una nova normativa d'acreditació, s'anirà eliminant progressivament el format físic per a contribuir així a reduir el consum de plàstics a la Universitat.

En aquest sentit, Pepe Capilla ha destacat que la UPV va registrar la seua petjada de carboni del 2021 al Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic. Les dades reforcen l'excel·lent gestió ambiental de la UPV, que va ser la primera universitat pública espanyola a registrar la seua petjada de carboni el 2014 i, ara, és la universitat pública amb menor petjada de carboni per persona verificada.

(10/12/2022)