Fundació BBVA secunda projecte d'investigació científica

D'entre les 620 candidatures presentades a les Ajudes a Projectes d'Investigació Científica 2021 de la Fundació BBVA, s'han seleccionat 35 projectes. Entre ells, “Estètica multitrama i densitat informativa en les sèries televisives contemporànies – ESTDISC”, liderat pel professor del Campus de Gandia de la Universitat Politècnica de València (UPV), Héctor J. Pérez. “Aquesta ajuda permetrà la posada en marxa d'un estudi interdisciplinari que investigarà la relació entre l'estructura narrativa multitrama de les sèries i la seua capacitat per a transmetre informació”.

Mónica Barrientos, Alberto Hermida, Víctor Hernández i Jesús Jiménez (Universitat de Sevilla), Cynthia Cabanyes (Birkbeck College) Catherine Bohn Gettler (Universitat Saint Johns), Joseph Paul Magliano (Universitat Estatal de Geòrgia) i David Neil Rapp (Universitat Northwestern) i la professora del Campus de Gandia Beatriz Herráiz, completen l'equip investigador del projecte. “Estudiarem fenòmens concrets per a consolidar la introducció de conceptes de la teoria de la comprensió narrativa en l'estudi dels mitjans. Sèries amb una gran riquesa de trames i una eficàcia informativa extraordinària i, alhora, de gran èxit internacional. I desenvoluparem un estudi basat en una enquesta global a espectadors i professionals de l'àmbit de la ficció televisiva”.

L'estètica al servei del missatge: el cas de les sèries multitrama

En els últims anys, les sèries de televisió estan donant lloc a fenòmens culturals i de consum. Per a Pérez “la qualitat estètica d’aquestes els ha donat un estatus cultural cada vegada més rellevant, i són relats extensos durant anys, en molts casos amb gran capacitat per a transmetre continguts i amb gran riquesa cognitiva. L'extensió temporal de les sèries els permet parlar-nos d'esdeveniments complexos o de relacions humanes complexes en el seu desenvolupament temporal, la qual cosa les fa especialment atractives en molts casos”.

Davant l'auge de les sèries, Pérez ha afirmat que “és una mescla de factors socials, tecnològics i artístics”, però “cal tindre en compte que els relats serials no són una novetat, van començar a consolidar-se d'una forma molt clara a partir de la revolució industrial, quan existeixen per primera vegada sectors relativament amplis de població amb temps i nivell cultural i econòmic per a subscriure's als fulletons literaris que llançaven periòdics i revistes”.

Un impuls a la investigació científica

Aquesta ajuda, atorgada en l'àrea de Filosofia i dotada amb 30.000 euros, és “un suport molt important per a incentivar la fase de col·laboració interdisciplinària i arriba en un moment molt adequat, i personalment és una alegria”, ha assegurat el catedràtic del Departament de Comunicació Audiovisual, Documentació i Història de l'Art de la UPV.

Les Ajudes a Projectes d'Investigació Científica responen al compromís de la Fundació BBVA per la recerca i la seua projecció a la societat, i abordar els principals reptes del segle XXI. L'objecte és la concessió d'ajudes econòmiques per al desenvolupament de projectes d'investigació científica en cinc àrees: Matemàtiques; Canvi Climàtic, Ecologia i Biologia de la Conservació, Biomedicina, Ciències Socials i Filosofia.

(01/09/2022)