Aplicaciķ per a visualitzar el patrimoni natural i cultural

O-City, solució tecnològica per a la Xarxa de Destinacions Turístiques Intel·ligents

“La solució digital O-City permet visualitzar i valorar el patrimoni cultural i natural de les ciutats, reforçant així la promoció d'experiències basades en el turisme cultural i natural”, ha subratllat el director de la Càtedra d'Innovació, José Marín-Roig, durant l'exposició de l'eina al director d'Intel·ligència Turística de Turisme Comunitat Valenciana, Mario Villar. Així mateix, ha anunciat la possibilitat que l'eina siga incorporada per “la resta dels municipis membres de la Xarxa de Destinacions Turístiques Intel·ligents de la Comunitat Valenciana”.

O-City ha sigut presentada també a universitats i centres educatius com una plataforma de formació. Durant aquesta sessió s'han donat a conèixer diversos casos pràctics i s'ha comptat amb la participació d'estudiants del Campus de Gandia de la Universitat Politècnica de València (UPV).

O-City o la visualització del patrimoni natural i cultural de les ciutats

Cal recordar que, O-City és el resultat del treball desenvolupat en el marc del programa Erasmus+ (Aliances per al Coneixement). En aquest projecte, liderat per la UPV, a través de la Càtedra d'Innovació del Campus de Gandia, participen 13 socis de 6 països diferents (Colòmbia, Eslovènia, Espanya, Itàlia, Grècia i Sèrbia).

Dotat amb 992.472 euros, ha permés el desenvolupament d'una aplicació digital per a visualitzar el patrimoni natural i cultural de les ciutats. A través d'aquesta plataforma, cada localitat pot representar, no sols els seus monuments i espais naturals, sinó també la seva cultura i les seves tradicions, amb vídeos, fotografies, animacions i altres elements multimèdia elaborats com a recursos turístics i educatius.

L'eina ha sigut “molt utilitzada durant els mesos de confinament”, i incorporada per l'Institut de la Seda d'Espanya i per la UNESCO Silk Road Platform en les seues actuacions d'intel·ligència turística transnacional de la Ruta de la Seda. Per al professor Marín-Roig, “disposar d'aquest suport permet que les imatges i les dades queden validades per institucions de prestigi internacional”.

Projecte pilot RS·3UX

D'altra banda, el projecte pilot RS·3UX -que s'ha dut a terme a Algemesí, Alzira, Bunyol, Carcaixent, Requena i Riba-roja de Túria, localitats vinculades al programa de la Ruta de la Seda-, ha demostrat la importància de disposar d'una plataforma col·laborativa per a optimitzar la reutilització de la informació pública, integrant dades de diferents municipis. “El resultat d'aquesta experiència ha generat una eina de gran utilitat a l'hora de definir estratègies de màrqueting digital”.

Per a ordenar i etiquetar els recursos, tant naturals com culturals, s'ha recorregut a gestors territorials. També, a empreses: Optimizadata, Xelus IT, Intel·ligència Turística i AC4, que han aportat solucions innovadores al projecte.

Fins hui 118 ciutats de tot el món, 76 de les quals són espanyoles i la majoria d'aquestes de la Comunitat Valenciana, s'han sumat a O-City. “El nostre objectiu és continuar sumant ciutats a un projecte que es va posar en marxa en 2019 i que conclou aquest 2021”, ha recordat Marín-Roig.

(03/12/2021)