Dia Internacional de la Dona i la Xiqueta en la Ciència

Donem veu a una alumna de cadascun dels centres de la UPV a fi que parlen de les investigadores i professores que han sigut referents seus

[ 11/02/2021 ]
Ana Álvarez Pérez ETSECCP
Patricia Arizo García ETSEAMN
Cristina Avellán Carrión ETSET
Victoria Barbeta Barro ETSEGCT
Victoria Duarte Alvarado EPSA
Àngels Gandia i Morió EPSG
Gemma Herrero Valls ETSED
Laura Ibáñez Arlandis ETSEI
Paula Martínez Martín ETSEE
Esther Ródenas Moreno FADE
Irene Santamaría de Andrés ETSA
Alba Serrat Troncho ETSEINF
Ruth Taberner Sanchis BBAA
#UPVmujeresenciencia

Jocs de construccions, llapis per a pintar, novel·les dramàtiques i llibres de curiositats, pots per a fer beuratges, eines per a jugar a l'horta, corda per a botar, puzles i trencaclosques. Però també, ossets de peluix, nines de drap i fins un vaquer Woody, el protagonista de Toy Story. Aquests van ser alguns joguets preferits de la generació Z, joves que van arribar a la universitat fa uns anys i que, des d'ací, lluiten per a contraprogramar els rols de gènere.

El futur és a les seues mans. Et presentem 13 alumnes, una per cada escola o facultat de la Universitat Politècnica de València. Elles volen sumar i aconseguir que el nombre de científiques s'equipare al de científics i demostrar que "la ciència no entén de gènere". "A mi, em van dir que no seria capaç de fer una carrera tècnica. I ací estic per a demostrar que, si es vol, es pot", és una de les afirmacions que podràs escoltar en aquests vídeos.

Des de 2016

Elles repassen els seus referents en la ciència, així com les professores que les han marcades en els estudis. Coneixen injustícies històriques, que encara hi ha temps de solucionar, i cerquen la igualtat. Per això avui els donem veu.

Des de l'any 2016, cada 11 de febrer se celebra el Dia Internacional de la Dona i la Xiqueta en la Ciència, una data establida per l'Assemblea General de les Nacions Unides per a promoure l'accés, l'empoderament i la participació plena i equitativa de les dones i les xiquetes en la ciència.

Són moltes les vocacions que es perden i el talent que es desaprofita, quan independentment del gènere, el somni és el mateix. Aconseguir un món millor.

A nivell acadèmic, per exemple, a les cinc universitats públiques valencianes, la taxa d'èxit de les dones millora en cinc punts els resultats obtinguts pels homes. I, així, el percentatge de crèdits aprovats sobre el total de presentats se situa en el 91% en el cas de les dones i en el 86% en l'alumnat masculí, segons les últimes dades actualitzades en la plataforma SIUVP (Sistema d'informació de les universistats públiques valencianes). Així que, la capacitat, no es posa en dubte.