Síntesi ecològica de nous fàrmacs

Un estudi realitzat per dos doctors UPV guanya la XIII edició del Premi Cientificotècnic Ciutat d'Algemesí

[ 23/02/2018 ]

Contribuir a aconseguir tractaments farmacològics més assequibles i amb menys impacte mediambiental. Aquest és l'objectiu fonamental de la recerca que actualment duen a terme Francisco G. Cirujano i Ignacio Luz, antics companys de doctorat en l'Institut de Tecnologia Química (ITQ), centre mixt de la Universitat Politècnica de València (UPV) i el Consell Superior d'Investigacions Científiques (CSIC).

Tots dos són els guanyadors de la XIII edició del Premi Cientificotècnic Ciutat d'Algemesí per a joves investigadors, gràcies al seu estudi sobre síntesi de nous fàrmacs creats a partir d'uns nous materials denominats MOF (materials metall-orgànics confinats en sílice mesoporosa).

Segons explica Ignacio Luz, la producció de fàrmacs comporta una enorme quantitat de residus tòxics (entre 20 i 100 kg de residus per kg de fàrmac sintetitzat), la qual cosa afecta negativament tant al medi ambient com a la salut humana.

Imitació de la biosíntesi

És per açò que el seu treball tenia com a objectiu intentar millorar la sostenibilitat d'aquestes síntesis químiques en el laboratori, imitant la manera en què la pròpia naturalesa duu a terme la biosíntesi de productes naturals, a través de fàrmacs generats gràcies a màquines microscòpiques presents en les cèl·lules, conegudes com a enzims.

En el seu estudi, Francisco G. Cirujano i Ignacio Luz plantegen la hipòtesi que aquests enzims presenten certes analogies, quant a estructura i composició, amb els MOF. ¿Els enzims naturals¿, explica G. Cirujano, actualment becari post-doctoral Marie Curie en el grup del Prof. Dirk de Vós (Universitat KU-Leuven), "són els materials més efectius i nets per a dur a terme la síntesi de molècules amb propietats terapèutiques. Desgraciadament, el seu elevat cost i baixa estabilitat requereixen el disseny d'altres sistemes catalítics més robusts, que siguen capaços de suportar condicions de reacció més àmplies durant un major temps d'operació, disminuint així els costos de producció del fàrmac".

Simulen el comportament dels enzims

Cirujano, doctor per la UPV en 2016, i Luz, doctor per la UPV en 2014 i actualment investigador post-doctoral en RTI-International (Estats Units), van establir una col·laboració per a posar a punt materials que simulen el comportament dels enzims, basats en el confinament selectiu dels nanocristalls de MOF més xicotets descrits fins avui (d'una milionèsima de mil·límetre) dins dels canals unidireccionals de sílice mesoporosa (SBA-15).

"Aquests materials posseeixen una estructura esponjosa que permet concentrar una quantitat major d'esteroides voluminosos i afavorir la seua ràpida transformació dins dels porus del material. La reacció química produeix derivats d'esteroides amb menys efectes adversos en el tractament de deficiències hormonals (hipogonadisme i fertilitat), el càncer de mama o diversos tipus de malalties neurodegeneratives", afig G. Cirujano.

Els resultats d'aquesta recerca han sigut publicats en Angewandte Chemie, revista capdavantera en química general, i destaquen que aquest tipus de materials s'utilitzen per primera vegada per a la transformació de molècules molt voluminoses, com són els esteroides, evitant l'ocupació de substàncies químiques nocives i sota condicions d'operació molt suaus, la qual cosa minimitza l'impacte ambiental del procés químic.

La naturalesa sòlida i robusta d'aquests materials permet una purificació i aïllament del producte molt simple, la qual cosa disminueix els seus costos de producció, i permetrà tractaments farmacològics més assequibles en un futur, un dels reptes del Projecte Marie Curie Individual Fellow "SINMOF" que es desenvolupa a Bèlgica.

Tres premiats més de la UPV

A més del primer premi, altres tres guardons de la XIII edició del Premi Cientificotècnic Ciutat d'Algemesí porten el segell de la UPV. Eva María Gallego, investigadora també de l'ITQ, ha rebut un accésit; i Pau Lillo, doctor per la UPV, i Pau Muñoz, investigador de l'Institut d'Automàtica i Informàtica Industrial (Ai2), s'han fet amb un esment honorífic.

El lliurament de premis tindrà lloc aquesta vesprada en l'Ajuntament d'Algemesí.

QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries
L''Escola de Disseny' canvia de nom L''Escola de Disseny' canvia de nom
UPV-CLÍNIC UPV-CLÍNIC