El finançament universitari, clau

Francisco Mora, nou president de la Conferència de Rectors de les Universitats Públiques Valencianes

[ 21/02/2018 ]

El rector de la Universitat Politècnica de València (UPV), Francisco Mora, ha assumit la presidència de la Conferència de Rectors de les Universitats Públiques Valencianes (CRUPV) en un acte celebrat al campus de Vera al qual han assistit la resta de màxims mandataris de les universitats públiques de la Comunitat Valenciana.

El canvi en la presidència es produeix amb motiu de l'acord dels rectors de la Universitat d'Alacant, la Universitat Jaume I de Castelló, la Universitat Miguel Hernández d'Elx, la Universitat de València i la UPV.

Dos fronts: finançament plurianual i menys regulació

Durant la seua primera intervenció com a president de la CRUPV, Mora ha destacat una sèrie d'accions a escometre enguany. "Per a aquesta nova etapa, hem de treballar prioritàriament en dos fronts, sota el guiatge de la Generalitat Valenciana. Primerament, hem de definir un nou pla plurianual de finançament universitari, basat en criteris de qualitat sobre resultats i impacte social; que considere la docència, la recerca, el desenvolupament i la innovació. Un marc que permeta a les universitats saber de quins recursos disposa per a planificar a mitjà termini les seues activitats".

"I, en segon lloc", ha afegit el rector de la UPV, "tractarem de solucionar les limitacions per a la contractació de professorat i personal d'administració i serveis. Obrir possibilitats, ja que l'excessiva regulació de la universitat pública està reduint la seua capacitat innovadora i dificulta les condicions per a l'acompliment eficaç del seu treball".

Un sistema comparable al d'Irlanda, Escòcia o Finlàndia

En l'acte ha intervingut també Manuel Palomar, rector de la Universitat d'Alacant i president sortint. Palomar ha fet una radiografia del sistema universitari públic valencià, que "acull un total de 129.000 estudiants i genera més de 25.500 persones graduades cada any. És comparable, per volum d'alumnes i quantitat de població, al sistema d'educació superior de països com Irlanda, Escòcia o Finlàndia. És, en definitiva, un conjunt sòlid i vertebrador, que arriba a tots els horitzons de la Comunitat Valenciana, però amb un fort caràcter internacional, ja que està present a 124 països".

Clima amigable però reivindicatiu

Sobre les reivindicacions de les universitats públiques valencianes (tornar al finançament del 2010 i assegurar els pagaments del deute històric), Mora ha comentat que "vull pensar que, per part de la Generalitat Valenciana, hi ha voluntat de treballar en aquests compromisos. El diàleg és constant. Em consta que el govern valencià vol deixar una empremta en les universitats. Els fets han de donar suport a les paraules. I, de moment, les paraules són positives. Cal veure ara els fets".

En aquest sentit, els rectors s'han referit també al Fòrum de Diàleg sobre Finançament del Sistema Universitari Valencià, que va tenir lloc el cap de setmana passat a Morella i a la comissió que crearà el Consell per a coordinar el model de finançament.

Vicent Climent, rector de la Universitat Jaume I de Castelló, ha apuntat que, abans que acabe el 2018, la comissió ha d'haver finalitzat el treball. "L'ambient va ser molt bo, molt càlid, però fora fa molt de fred", va declarar Vicent en referència a les retallades pressupostàries.

La CRUPV, des del 2003

La Conferència de Rectors de les Universitats Públiques Valencianes es va crear el 18 de febrer del 2003 amb la finalitat de coordinar les polítiques d'actuació d'aquestes institucions universitàries.

Durant els últims anys, la conferència ha centrat la seua activitat en la reivindicació d'un finançament estable per al sistema universitari públic valencià; la dimensió social de la universitat pública; la projecció dels resultats d'aquest sistema universitari a partir d'informes de contribució econòmica i social, i la defensa d'un model universitari públic valencià inclusiu i de qualitat.

Cancerless Cancerless
Un equipo de la UPV participa en un proyecto europeo para prevenir el cáncer y contribuir a su diagnóstico precoz en personas sin hogar
Carreteras más seguras Carreteras más seguras
Investigadores de la UPV y Metalesa desarrollan nuevas infraestructuras inteligentes para mejorar la seguridad vial