Top 5 mundial en MOOC

La Universitat Politècnica de València i la plataforma edX, impulsada pel MIT i Harvard, renoven la seua col·laboració

[ 16/02/2018 ]

Després de tres anys de reeixida cooperació, la Universitat Politècnica de València (UPV) i la plataforma de cursos on-line gratuïts edX han renovat el seu acord de col·laboració. La UPV és la cinquena institució del món en nombre de cursos MOOC (cursos oberts massius en línia), solament superada per Harvard, Microsoft, el MIT i la Universitat de Delft, i la primera en cursos d'espanyol.

El president executiu d'edX, Anant Agarwal, ha estat en la UPV per a signar l'acord. Agarwal ha volgut aprofitar el seu viatge a Espanya (avui és nomenat doctor honoris causa per la Universitat Carlos III) per a conèixer personalment el campus de Vera. En la seua agenda, hi ha hagut temps per a una trobada amb una desena de professors de la UPV que graven MOOC, i també per a reunir-se amb el rector Francisco Mora.

La UPV, en el top 5 del món

En l'acte de la signatura, Agarwal ha volgut subratllar la posició que ocupa la UPV en la plataforma edX. "Per a nosaltres, la UPV és un soci fantàstic. Ha creat més de 60 cursos MOOC. Està en el top 5 del món, tant per volum de MOOC creats com per la seua popularitat. De les 130 institucions de tot el planeta que col·laboren en edX, solament altres quatre són tan actives com la valenciana".

En aqueix sentit, el president executiu d'edX ha afegit que "la UPV va ser una de les pioneres a incorporar-se al tren de la transformació digital de l'educació superior. Ha sigut de les primeres a oferir els programes de micro màsters en espanyol, i també a certificar els MOOC. Ha creat MOOC que són tremendament populars -el curs d'espanyol bàsic ha arribat a tenir més de 200.000 alumnes, i és ja un dels més reeixits de la plataforma- i té MOOC tant en anglès com en espanyol. Estem molt satisfets amb l'energia i l'entusiasme de tot l'equip de la UPV".

Els MOOC, complementaris a la formació en el campus

Per la seua banda, el rector Francisco Mora ha explicat que "en la UPV, mai hem vist els MOOC com una competència a la formació presencial en el campus, perquè entenem que són opcions complementàries. Els anys passats en la universitat són imprescindibles com a experiència vital quant a les competències que s'adquireixen en l'aula i fora d'ella i a les oportunitats que ofereixen de treballar en equip, fer esport, participar en un projecte de recerca, assistir a activitats culturals, competir en un concurs internacional, llançar una empresa... I en aqueix sentit, els MOOC encaixen perfectament perquè serveixen per als qui volen fer una formació molt específica".

Agarwal ha explicat que, en el MIT (Institut Tecnològic de Massachusetts), on ell imparteix classes, el 95% dels alumnes de grau han utilitzat la plataforma edX abans de graduar-se: "Definitivament, anem a una formació mixta (blended education). Hem comparat tots dos sistemes (el purament presencial i el combinat presencial-digital) i els resultats quant a qualificacions dels alumnes són molt similars, potser un poc més altes les notes dels estudiants que van fer la formació mixta. Però, en canvi, els alumnes de la blended education van dir sentir-se molt menys estressats en el dia a dia i en els moments crucials del curs".

Des de gener de 2013

La UPV es va iniciar en els MOOC al gener de 2013, amb una plataforma pròpia basada en tecnologia de Google. Posteriorment, va passar per MiriadaX -impulsada per Telefónica-, i des de 2014, posseeix una plataforma pròpia basada en OpenedX i és sòcia dels cursos d'edX.

Fundat pel MIT i la Universitat d'Harvard, edX lidera al costat de Coursera el fenomen MOOC a nivell mundial. En l'actualitat, la UPV compta ja amb més de 60 cursos i un milió de subscripcions.

Notícies destacades

Projectes REMDE i DEBIO Projectes REMDE i DEBIO
La UPV demostra la usabilitat dels humans virtuals en el seu camí cap al reconeixement automàtic de símptomes depressius
"L'exili del 39 en el còmic. Vinyetes a la frontera" "L'exili del 39 en el còmic. Vinyetes a la frontera"
Obres gràfiques de creadors com Paco Roca, Manel Granell, Jordi Peidro o Ana Penyas, es converteixen en poderoses eines per a la transmissió de silenciades històries d'exili
Segons l'ONU, l'assetjament sexual en els espais públics és un problema quotidià al qual s'enfronten dones i xiquetes en tots els països del món
Nova edició del CHALLENGE STEAM en la UPV Nova edició del CHALLENGE STEAM en la UPV
La iniciativa pretén acostar a l'alumnat infantil i juvenil a l'apassionant món de la programació, la robòtica, la impressió 3D, etc.
Un any de rècord Un any de rècord
La UPV va ingressar 116 milions d'euros en 2023 gràcies a la seua activitat en I+D+I, la xifra més alta de la seua història
El Santuario i Torrecilla El Santuario i Torrecilla
La UPV porta l'electricitat a dos llogarets d'Hondures construint plantes solars fotovoltaiques i capacitant a la població local