Control de plagues

Una recerca de l'IBMCP (UPV-CSIC) demostra com tomaqueres genèticament modificades resisteixen millor a l'insecte 'Tuta Absoluta'

[ 07/02/2018 ]

Un equip d'investigadors de l'Institut de Biologia Molecular i Cel·lular de Plantes (IBMCP), centre mixt de la Universitat Politècnica de València (UPV) i el Consell Superior de Recerques Científiques (CSIC), han dut a terme un estudi que mostra com plantes de tomaca genèticament modificades augmenten la seua resistència a la plaga de l'insecte Tuta absoluta. Els resultats del treball han sigut publicats en la revista BMC Plant Biology.

Les plantes són organismes que naixen, creixen i moren en el mateix lloc. Al no disposar de la capacitat de desplaçar-se davant determinats atacs, la seua evolució els ha anat proporcionat una gran diversitat genètica, permetent a les plantes superar diferents situacions d'estrès. Malgrat açò, anualment, al voltant del 40% de la producció mundial de cultius es perd a causa de plagues i patògens, i un 13% a causa d'insectes.

Pot causar pèrdues del 80 al 100% de la producció

Luis Cañas, investigador del CSIC en l'IBMCP, assenyala que "l'insecte minador Tuta absoluta s'ha convertit en una de les principals plagues que amenacen els cultius de tomaca a tot el món i, sense la gestió adequada, pot causar pèrdues d'entre el 80 i el 100 % de la producció. Per a fer front a aquesta amenaça necessitem enfortir els arsenals de defensa de les plantes, i una de les alternatives que s'estudien és la incorporació, mitjançant enginyeria genètica, de gens defensius d'espècies filogenèticament llunyanes com són els inhibidors de proteases presents en l'ordi".

José Pío Beltrán, professor de recerca del CSIC en l'IBMCP, explica que "en aquest treball, s'ha investigat l'efecte in vivo d'un inhibidor de serin proteasa (BTI-CMe) i un inhibidor de cistein proteasa (Hv-CPI2), aïllats de la planta de l'ordi sobre l'insecte Tuta absoluta. Per a açò, hem introduït tots dos inhibidors per separat i també junts en plantes transgèniques de tomaca. Les larves de Tuta absoluta alimentades amb les plantes transgèniques dobles van mostrar una notable reducció de pes. A més, només el 56 % d'elles va aconseguir l'etapa adulta. Els adults emergents van mostrar deformitats de les ales i reducció de la fertilitat".

Disminució de l'activitat tripsina larvària

"També s'ha estudiat l'efecte de la ingesta dels inhibidors de proteasa sobre els enzims digestius dels insectes", afig Cañas. "Els resultats del nostre treball mostren una disminució en l'activitat tripsina larvària. Els inhibidors de proteases en les plantes transgèniques de tomaca van atraure a espècies d'insectes depredadors de la Tuta absoluta, com el Nesidiocoris tenuis, però no van tenir efectes sobre ells. Així mateix, estudiarem si els mecanismes defensius de les plantes s'activaven en les tomaques transgèniques. Curiosament, l'expressió de la cistatina d'ordi promovia la defensa de la planta, induint el gen de l'inhibidor de proteasa 2 (Pin2) endogen de la tomaca i inducible per ferida. A més, en les plantes transgèniques va augmentar la producció de tricomes glandulars i es va alterar l'emissió de compostos orgànics volàtils".

"Per tant", conclou Beltrán, "el nostre treball mostra que seria possible dur a terme un control integrat de Tuta absoluta combinant cultius transgènics i control biològic simultàniament".

Aquesta recerca, en la qual també han participat investigadors de l'Institut Valencià de Recerques Agràries (IVIA), és de gran interès per al sector agrícola, ja que demostra la utilitat de la coexpressió de diferents inhibidors de proteases per a l'augment de la resistència de les plantes a plagues.

Projectes REMDE i DEBIO Projectes REMDE i DEBIO
Un any de rècord Un any de rècord
El Santuario i Torrecilla El Santuario i Torrecilla