Polzet

Personal investigador de la UPV crea el primer ninot de la història fet amb palla d'arròs

[ 02/02/2018 ]

El primer ninot fet amb palla d'arròs, fruit del treball dut a terme per investigadors de la Universitat Politècnica de València (UPV), és ja una realitat. Es tracta de la figura d'un Polzet, obra de l'artista faller Iván Martínez Vello, que forma part del monument infantil de la falla Menorca-Luis Bolinches i que passarà a la història com el primer de l'Exposició del Ninot realitzat amb aquest material.

Rubén Tortosa, investigador de la UPV, destaca que, "l'any passat, gràcies al suport econòmic que ens va brindar l'Ajuntament de València, a través de Les Naus, amb un contracte d'R+D, ja vam donar els primers passos amb dues peces per a la falla municipal: una cadira i un bust. Vam fer també altres dues peces per a la falla de la UPV i, enguany, anem una mica més enllà, amb el primer ninot com a tal desenvolupat amb aquest material".

Fins al 14 de març, a l'Exposició del Ninot

Aquest Polzet de palla d'arròs es mostra la meitat al natural i l'altra meitat pintada, com qualsevol de les altres figures que es podran contemplar a l'Exposició del Ninot 2018, situada a la Sala Arcuacions del Museu Príncep Felip de la Ciutat de les Arts i de les Ciències de València, fins al pròxim 14 de març.

Per a donar-li forma, els investigadors van crear en primer lloc un motle d'escaiola a partir del model dissenyat per l'artista faller, que posteriorment van emplenar amb el nou material realitzat amb palla d'arròs.

"El següent pas", apunta José Ramón Albiol, també investigador de la UPV, "va ser deixar-lo assecar per a, finalment, traure'l del motle, polir-lo i pintar-lo, però deixant entreveure el material desenvolupat. El nostre objectiu i el de la comissió fallera és que tot el que s'acoste fins a l'Exposició del Ninot puga veure la matèria primera de la qual està fet".

Patent

Des de setembre del 2017, la UPV compta amb la patent per a la creació d'aquests innovadors ninots fallers, si bé aquest treball pot aplicar-se també a altres camps. Junt amb la palla de l'arròs, els investigadors utilitzen polisacàrids naturals i compostos orgànics derivats de la cel·lulosa.

"Amb aquestes matèries primeres", afigen els també integrants de l'equip de la UPV Miguel Sánchez i Xavier Mas-Barberà, "el procés és el següent: es tritura la palla fins a obtenir una granulometria menor de tres mil·límetres i es barreja amb els altres components, entre un i cinc minuts. El material resultant és el que utilitzem per a emplenar, en aquest cas, el motle del Polzet".

Pròxims reptes

En aquests moments, el grup de treball centra la seua recerca a adaptar la impressió en 3D a la realització de ninots de falla i altres models constructius. L'ús d'aquest nou material de palla d'arròs, al costat de la tecnologia 3D, pretén convertir-se en una alternativa a considerar durant la construcció d'objectes més naturals, ecològics i sostenibles.

Projectes REMDE i DEBIO Projectes REMDE i DEBIO
Un any de rècord Un any de rècord
El Santuario i Torrecilla El Santuario i Torrecilla