Moosy 32 eNose

La UPV i l'IIS La Fe desenvolupen un nas electrònic que distingeix entre pacients amb malaltia de Crohn i colitis ulcerosa

[ 20/12/2017 ]

Així com els gossos són capaços de ser entrenats per a detectar algunes malalties mitjançant l'olfacte, la tecnologia també pot ajudar a crear dispositius electrònics capaços de realitzar aquesta funció.

De fet, és el que ha aconseguit un equip d'investigadors del campus de Gandia de la Universitat Politècnica de València (UPV) i l'Institut de Recerca Sanitària La Fe (IIS La Fe), que ha desenvolupat un prototip de nas electrònic que pot distingir entre pacients amb malaltia de Crohn i colitis ulcerosa.

El dispositiu -denominat Moosy 32 eNose- detecta a més si la malaltia està activa, amb una precisió propera al 90%. Segons els investigadors, "en un futur, es podria disposar d'aquest tipus d'equips en les consultes de digestiu i, mitjançant una senzilla anàlisi de femta realitzat en tres minuts, determinar l'estat del pacient".

200.000 malalts a Espanya, i creixent a un 3% anual

En l'actualitat, és freqüent la utilització de proves invasives per a diagnosticar i valorar l'activitat inflamatoria de patologies del còlon, com la malaltia de Crohn i la colitis ulcerosa, ambdues denominades malalties inflamatòries intestinals (EII).

Amb el prototip desenvolupat, l'equip de la UPV i l'IIS La Fe volen contribuir a la generació de sistemes diagnòstics no invasius, atès que s'estima que unes 200.000 persones pateixen la malaltia a Espanya i l'augment en la seua incidència continua a l'alça a un ritme proper al 3% anual.

Compostos orgànics volàtils com a marcadors diagnòstics

El nas ideat pels investigadors valencians pot detectar compostos orgànics volàtils que actuen com a marcadors diagnòstics o d'intensitat de l'activitat de la malaltia.

Pilar Nos, Cap de Servei de Medicina Digestiva de l'Hospital La Fe, explica que "els components orgànics volàtils s'originen per processos fisiològics del metabolisme en el cos humà, i són expulsats com a deixalla a través de la femta. La concentració d'aquests components pot ser un marcador diferencial en determinades malalties intestinals i la seua detecció precisa, a través de dispositius no invasius com el nas electrònic, seria un gran avanç per a la detecció i seguiment de l'evolució d'aquestes malalties".

Resultats positius amb 445 mostres, però és necessari millorar els algorismes de detecció

Els investigadors han realitzat proves amb 445 mostres i obtingut uns resultats satisfactoris. José Pelegrí, pertanyent al grup de sensors i magnetisme de l'Institut de Recerca Integrada per a les Zones Costaneres (IGIC) del Campus de Gandia, indica referent a açò que "les conclusions de la recerca són positives. No obstant açò, és necessari continuar treballant per a millorar els algorismes de detecció".

El desenvolupament d'aquest prototip ha sigut finançat per la Generalitat Valenciana. A més, la part inicial del projecte -l'estudi de viabilitat que va servir per a establir les bases del sistema- va ser sufragat per l'Inbio, estructura de col·laboració científica entra la UPV i La Fe.

A més de la doctora Nos i el professor Pelegrí, en el projecte han participat també la Dra. Belén Beltrán, responsable del laboratori de Recerca en EII en l'Institut de Recerca Sanitària i l'Hospital La Fe; Lluís Torse, infermer en la part mèdica del projecte, i Enric Climent, Juan Talens i Tomás Sogorb, per part de l'IGIC-UPV.

Altres aplicacions del nas electrònic

El sistema està sent provat per a altres aplicacions mèdiques, com la detecció de càncer de pròstata. A més, també s'estan realitzant estudis, amb resultats satisfactoris, per a la detecció de la contaminació microbiana de l'aigua o el grau de maduresa de fruits, amb importants aplicacions per a la indústria agroalimentària.

Notícies destacades

Cancerless Cancerless
Un equipo de la UPV participa en un proyecto europeo para prevenir el cáncer y contribuir a su diagnóstico precoz en personas sin hogar
Carreteras más seguras Carreteras más seguras