Alta cuina

Una recerca del grup CUINA i el Departament d'Organització d'Empreses UPV analitza les diferències de gènere existents en el sector

[ 05/12/2017 ]

En l'última edició dels Premis Gastronòmics James Beard als millors xefs internacionals, dels 211 finalistes, solament 30 eren dones. En 2014, dels 110 restaurants guardonats amb tres estels Michelin, únicament 6 estaven dirigits per dones. I respecte als salaris, el sou base de les dones en el món de l'alta cuina és un 28'3% menor que el dels homes.

Aquestes xifres, rotundes, reflecteixen les diferències existents en el sector, una disparitat que ara han sigut objecte d'anàlisi per part d'un equip d'investigadors de la Universitat Politècnica de València (UPV), pertanyents al grup CUINA i al Departament d'Organització d'Empreses.

José Albors, del Departament d'Organització d'Empreses de la UPV, explica que, "tradicionalment, la cuina s'ha associat a la dona en l'àmbit domèstic, mentre que els restaurants i l'alta cuina segueixen sent, en essència, un món d'homes, en el qual encara perduren alguns rols i estereotips masculins. A partir d'aquesta realitat, va sorgir el nostre estudi".

L'experiència de 8 destacades xefs i copropietàries de restaurants de la Comunitat Valenciana, recollida

El treball, que forma part de la tesi doctoral de Majd Haddaji, ha sigut publicat en la revista Journal of Culinary Science & Technology amb la supervisió de José Albors i Purificació García Segòvia. Per a dur-ho a terme, els investigadors de la UPV van arreplegar l'opinió de 8 destacades xefs i copropietàries d'alguns dels restaurants més prestigiosos de la Comunitat Valenciana.

"L'objectiu", explica García Segòvia (Grup CUINA), "era conèixer la seua experiència i vivències personals, si havien trobat alguna dificultat al llarg de la seua trajectòria per ser dona, quines diferències adverteixen respecte als seus companys homes, etc.".

Cuines obertes frenen determinades actituds

Entre les conclusions més destacades, l'estudi assegura que els xefs homes tendeixen a dominar més l'espai de treball i, en ocasions, condicionen la carrera de les dones. "Açò està canviant una mica, però cal saber quina és la raó. Es deu al fet que les cuines ara són obertes. Que el comensal veja el que ocorre dins frena determinades actituds", apunta la investigadora de la UPV.

D'altra banda, Majd Haddaji adverteix també que l'estudi reflecteix "una realitat que, desgraciadament, es dóna en molts sectors, i és que les dones, en aquest món de l'alta cuina, necessiten demostrar molt més les seues habilitats que els seus col·legues homes per a arribar al més alt". Així mateix, la recerca assenyala que l'empatia amb altres dones en la cuina és molt major si la prefectura de cuina recau en una dona.

Menys oportunitats i valoració en processos creatius

Durant les sessions de treball, una de les xefs enquestades va assenyalar que, durant el procés d'aprenentatge, les dones tenen menys oportunitats a l'hora de prendre decisions en una cuina. Així mateix, una altra de les entrevistades apuntava que, en els processos de creació -propostes de noves idees i conceptes de plats- s'afavoreix més l'home que a la dona.

Lideratge, creativitat...

L'estudi analitza també l'estil de lideratge d'uns i unes altres. En el cas de les dones, la recerca destaca que, en la majoria d'ocasions, són més participatives i col·laboratives, recolzant-se més en l'equip que treballa amb elles. En el cas dels xefs homes, el rol que més predomina és del xef autoritari.

Pel que fa a la creativitat, en les dones se sol donar un procés molt més reflexiu que en el cas dels seus companys masculins.

Les expectatives dels estudiants, també diferents en funció del gènere

Els resultats d'aquest treball han servit al seu torn com a punt de partida d'un nou estudi que el seu objectiu és avaluar les expectatives que els estudiants de cuina tenen pel que fa al seu futur professional. En ell, s'observen diferències significatives en les expectatives de creixement professional en funció del gènere.

Projectes REMDE i DEBIO Projectes REMDE i DEBIO
Un any de rècord Un any de rècord
El Santuario i Torrecilla El Santuario i Torrecilla