- -
UPV
 

Jornades d'Orientació UPV

Arancha Ruiz, caçatalents, davant més de 350 professionals: "La pregunta què vols ser de major ja no té sentit"

[ 29/11/2017 ]

La Universitat Politècnica de València (UPV) ha acollit avui la tradicional trobada d'orientadors, tutors, professors i directors de centres d'ensenyament secundari de la Comunitat Valenciana, a la que han assistit més de 350 professionals. Enfront de la incertesa d'altres edicions, les Jornades d'Orientació de 2017 han arribat a la seua cita anual amb bona dosi de tranquil·litat.

A açò ha contribuït el rector de la UPV, Francisco Mora, que ha inaugurat la sessió. "Els meus amics em pregunten què han d'estudiar els seus fills. Jo li lleve gravetat a aqueixa decisió. És important, però no transcendent. Hi ha diferències entre les branques d'estudis, però no tant entre uns títols i uns altres. I hi ha molts moments per a rectificar una decisió equivocada. Tant de bo jo haguera de començar ara els meus estudis universitaris, amb la quantitat d'oportunitats i l'increïble menú que ofereixen les universitats del segle XXI".


També Antoni Gil, coordinador de les proves d'accés de la Comunitat Valenciana, ha ajudat a crear aqueix clima de serenitat, en confirmar que les proves d'accés a la universitat (PAU) i la preinscripció de 2018 es realitzaran sense sobresalts, solament amb canvis mínims. "He d'explicar poques coses. Crec que us alegrarà", ha indicat, provocant la satisfacció general de l'auditori.


Arancha Ruiz: "Ara les opcions són infinites i açò genera ansietat"


Un poc abans, ha intervingut Arancha Ruiz, caçatalents i experta en marca personal, que ha compartit amb els orientadors una porció de lúcides reflexions. Ruiz col·labora habitualment amb televisions, ràdios, capçaleres de premsa i revistes. És autora de dos títols Què cerca el Headhunter, i El mapa del teu talent, amb pròleg d'Eduardo Punset.


Arancha Ruiz ha començat la seua xarrada assenyalant que "abans es preguntava als xiquets què vols estudiar i què vols ser de major. Açò ja no té sentit. Ara les opcions són infinites, la qual cosa és bona i dolenta alhora. Per aquest motiu, no se'ls pot demanar als alumnes de secundària que assenyalen un punt a la meitat de l'oceà, perquè açò produeix ansietat. Cal ajudar-los al fet que, més que una destinació, trien una direcció".


Per a açò, en opinió de la caçatalents, "un primer pas és fitar les opcions. És imprescindible descartar possibilitats i centrar-se en dues o tres preferències. El que resulte de la intersecció d'aqueixes dues o tres alternatives és el mercat laboral en el qual es podrà inserir l'alumne en el futur".


"L'etapa universitària ha de ser el moment de l'exploració"


Sobre l'etapa universitària, Ruiz ha comentat que "és el moment de l'exploració. Contra el que molts creuen, els anys universitaris no han d'emprar-se a aprofundir en un coneixement en concret, sinó més aviat a provar molts camps diferents de forma superficial, a ser curiosos i transversals. La creativitat naix de la connexió d'àrees en principi molt diferents i allunyades entre si".


Ruiz ha alertat, a més, de la frustració que pot donar-se entre els titulats en acabar la seua carrera. "La universitat els prepara perquè treballen en entorns altament tecnificats i competitius, i es troben amb la realitat de l'empresa espanyola, un 85% de pimes sense transformar digitalment. Llavors, es produeix un xoc d'expectatives. Cal donar-los eines i confiança als universitaris per a transformar el teixit empresarial, però han de saber que ells van a ser els agents de canvi d'aqueix entorn".


Finalment, Arancha Ruiz ha dedicat uns minuts a desmuntar els principals estereotips associats a la formació amb l'ajuda del públic: des dels de major actualitat (tots els alumnes han de ser líders o no seràs ningú si no eres emprenedor) als clàssics (els de ciències són més llests o les arts no tenen eixides) passant pels mítics (els adolescents no tenen capacitat d'esforç ni de sacrifici o les xiques no poden aspirar a un lloc de responsabilitat, perquè han de conciliar vida professional i laboral).


Programa complet de les Jornades d'Orientació


Les Jornades s'han completat amb les ponències del director general de l'Agència Valenciana d'Avaluació i Prospectiva, Salvador Palazón; del vicerector d'Estudis, Qualitat i Acreditació de la UPV, Eduardo Vendrell, i del motivador d'empresa i orientador de professionals, Alfonso Alcántara.


Més informació

Notícies destacades


Acabar amb la pobresa infantil a Espanya augmentaria el PIB un 5'7% Acabar amb la pobresa infantil a Espanya augmentaria el PIB un 5'7%
La pobresa infantil a Espanya, a debat en unes jornades organitzades per la Càtedra d'Infància i Adolescència de la UPV, a Torrevella
QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries
La UPV, reconeguda com a millor universitat d'Espanya per a estudiar tant Enginyeria Agroalimentària i Forestal com Art i Disseny
L''Escola de Disseny' canvia de nom L''Escola de Disseny' canvia de nom
L'ETSEADI (Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Aeroespacial i Disseny Industrial) substitueix la denominació d'ETSED
La UPV, en la semifinal de Solo de Ciencia La UPV, en la semifinal de Solo de Ciencia
Entre els deu semifinalistes, es troben Miguel López, investigador del CVBLab-Human Tech i Carolina Rober, doctoranda en la UPV
Primers passos del museu Ciéncia fallera de la UPV Primers passos del museu Ciéncia fallera de la UPV
La UPV celebra l'acte de lliurament de premis del I concurs "La Ciència a les Falles". Els ninots guanyadors, els primers d'aquest nou museu de la universitat
UPV-CLÍNIC UPV-CLÍNIC
La UPV i INCLIVA signen un conveni per a impulsar conjuntament la innovació en l'àmbit de la salut



EMAS upv