Modelització del comportament

L'IMM de la UPV adverteix que la població amb un alt risc de suïcidi a Espanya es multiplicarà per 8 en un lustre

[ 25/07/2017 ]

Un estudi realitzat per personal investigador de l'Institut de Matemàtica Multidisciplinària de la Universitat Politècnica de València (IMM-UPV) conclou que, el 2020, la població espanyola amb un risc alt de suïcidi -entenent-se com a tal el grup de persones que han intentat dur-lo a terme- assolirà les 730.000 persones, és a dir, aproximadament, el 2,07% de la població total. La recerca, a més, assenyala que 700.000 persones més l'hauran concebut.

El treball, els resultats del qual han sigut presentats aquest mes de juliol en el marc del congrés Mathematical Modeling in Engineering and Human Behaviour 2017, realitzat a la Ciutat Politècnica de la Innovació de la UPV, abasta el període comprès entre juliol del 2015 i desembre del 2020.

Factors demogràfics, econòmics, culturals

Per a la seua realització, el personal investigador ha aplicat un model dinàmic de poblacions descrit per equacions en diferències. En aquest, han tingut en compte factors demogràfics, econòmics (pobresa), factors culturals (consum d'alcohol i drogues), experiències anteriors de violència, estrès emocional i laboral (dades de l'Institut Nacional d'Estadística, INE) i malalties mentals.

Quatre grups

L'estudi divideix la població espanyola de 16 a 78 anys en quatre grups: població sense risc (cap evidència del problema), població en prerisc (influència d'episodis de violència anterior, professions d'alt estrès, maneig d'armes, depressió, etc.), població amb risc baix (aquella que ha ideat el suïcidi) i població amb risc alt (aquella que l'ha intentat).

De 97.500 amb risc alt al juliol del 2015 a més de 729.000 al desembre del 2020

Les xifres que llança l'estudi són les següents. A la fi del 2020, s'haurà reduït en quasi 1,5 punts el percentatge de població sense gens de risc de suïcidi, que passarà del 85,24% de juliol del 2015 al 83,82%. També descendirà la població en prerisc, en concret, del 13,28% al 12,12%.

Per contra, augmentarà el nombre de persones tant del grup de risc baix de suïcidi com del grup de risc alt. De fet, la present recerca matemàtica conclou que el major increment es produirà en aquest últim subgrup de població, on el percentatge passarà del 0,26% de juliol del 2015 (97.500 persones) al 2,07% de desembre del 2020 (729.785 persones).

"Un problema del qual ningú no parla"

Lucas Jódar, director de l'IMM de la UPV i un dels autors de l'estudi, afirma que "la població de suïcidis de partida representa la part visible de l'iceberg, que són les xifres oficials de suïcidis obtingudes de l'INE, molts inferiors a les reals, que són les que afloren en aquest model".

"El consens del personal expert indica que, per cada 20 intents, una persona se suïcida. Això significa que el 5% de la població d'alt risc, és a dir, unes 36.000 persones, poden suïcidar-se al desembre del 2020. Suposa una xifra molt superior a la de les víctimes esperades per accidents de trànsit, als quals tanta atenció es presta en comparació amb aquest problema, del qual no parla ningú", conclou advertint l'investigador de la UPV.

QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries
L''Escola de Disseny' canvia de nom L''Escola de Disseny' canvia de nom
UPV-CLÍNIC UPV-CLÍNIC