Projecte Cobiophad

Investigadors de la UPV desenvolupen un nou sistema eficient, ràpid, senzill i econòmic de detecció d'al·lèrgies

[ 18/07/2017 ]

Un equip d'investigadors de la Universitat Politècnica de València (UPV) treballa, en el marc del projecte europeu Cobiophad, en un nou sistema que permetrà diagnosticar al·lèrgies d'una forma eficient, ràpida -menys de 30 minuts-, senzilla i barata -amb un cost inferior als 2 euros-, analitzant tan sol una xicoteta mostra de sang.

Així, a través d'aquest estudi, podria trobar-se la solució a un problema actual com és la situació crítica generada en haver de discriminar, en els casos en els quals un pacient pren un antibiòtic i pateix una reacció adversa, si es tracta d'una al·lèrgia, per les implicacions clíniques que comporta.

Avui dia, proves incòmodes i amb alta probabilitat de fals diagnòstic

En l'actualitat, el mètode de diagnòstic es basa en proves cutànies, que consisteixen a aplicar determinats fàrmacs en xicotetes dosis i observar l'efecte que causen en la pell. Es tracta de proves incòmodes per als pacients i que, a més, ofereixen una alta probabilitat de fals diagnòstic.

Luis A. Tortajada, professor del Departament de Química i investigador de l'Institut Interuniversitari de Recerca de Reconeixement Molecular i Desenvolupament Tecnològic (IDM) en la UPV, explica que "l'estratègia desenvolupada es basa en una prova in vitro a partir d'una xicoteta quantitat de sang".

"Aquesta", afig el docent de la UPV, "consisteix a detectar un biomarcador de les al·lèrgies als medicaments, que són les immunoglobulines E específiques. Es tracta d'uns anticossos que es sintetitzen en l'organisme del pacient per a participar en el mecanisme de resposta al·lèrgica enfront del fàrmac. No obstant açò, generalment no es coneix l'epitop ni la regió de l'anticòs que reconeix al fàrmac responsable de la reacció al·lèrgica".

Reactius capaços de reconèixer i diferenciar els biomarcadors a nivell molecular

En aquest sentit, l'estudi realitzat pels investigadors de la UPV en col·laboració amb altres nou organismes europeus està examinant aquesta interacció per al seu ús en sistemes diagnòstics. "Els resultats", destaca Tortajada, "estan permetent obtenir reactius que són capaços de reconèixer a nivell molecular aquests biomarcadors, diferenciant-los d'altres espècies també presents en la sang".

D'aquesta manera, quan un pacient és al·lèrgic a un determinat antibiòtic, la immunoglobulina E és capturada en el dispositiu desenvolupat, generant un senyal òptic que permet la seua identificació, a més d'establir la seua concentració.

Fins al moment, el treball dels investigadors de la UPV s'ha centrat en l'obtenció d'estratègies de síntesis dels reactius que permeten el reconeixement de forma selectiva i efectiva, així com la seua integració en una plataforma de biosensado d'altes prestacions.

2?5 milions d'afectats per l'al·lèrgia als antibiòtics beta-lactàmics

El projecte Cobiophad, finançat pel programa Horizon 2020 de la Unió Europea (UE) -ref. 688448- en el marc de l'associació públic-privada de fotònica, es centra en els antibiòtics beta-lactàmics, que són els més dispensats en la UE.

L'al·lèrgia a aquests antibiòtics afecta a 2,5 milions d'europeus i correspon al 47% de les anafilaxis causades per fàrmacs. Un diagnòstic erroni d'aquesta malaltia implica un tractament amb antibiòtics cars i poc eficaços, a més de poder conduir a una hospitalització amb un cost d'entre 1700 i 4500 euros per pacient. Així mateix, les actuals tècniques de diagnòstic impliquen diverses hores de durada i poden suposar un cost aproximat de 500 euros per fàrmac.

Sergi Morais, professor del Departament de Química i investigador de l'IDM en la UPV, conclou que "el sistema que estem desenvolupant en aquest projecte permetrà millorar la sensibilitat i especificitat del diagnòstic, i informarà sobre l'al·lèrgia a diversos fàrmacs de manera simultània, fent-ho a més de forma senzilla, automatitzada, ràpida i barata. En aquest sentit, donades les altes prestacions de la tecnologia, el nombre d'escenaris sanitaris que poden beneficiar-se és molt ampli, incloent serveis d'emergències, unitats de vigilància intensiva, departaments d'al·lèrgies hospitalaris, etc".

Els resultats obtinguts fins al moment en aquest projecte van ser presentats en la UPV, a principis del present mes de juliol, en el marc de l'XI International Workshop on Sensors and Molecular Recognition.

Cancerless Cancerless
Carreteras más seguras Carreteras más seguras
Reintroducción del gallipato Reintroducción del gallipato
Premi de la Ribera Premi de la Ribera