Amb un futur plagat de reptes

Francisco Mora i el seu nou equip rectoral prenen possessió dels càrrecs al capdavant de la UPV

[ 01/06/2017 ]

Francisco Mora ha pres possessió aquest migdia del seu càrrec com a rector de la Universitat Politècnica de València (UPV), en un acte presidit pel conseller d'Educació, Recerca, Cultura i Esport, Vicent Marzà, i al que han acudit nombroses autoritats i personalitats dels àmbits acadèmic, polític, empresarial i social.

Per al seu segon mandat al capdavant de la UPV, Mora aposta "per afrontar el futur i donar resposta als desafiaments que ens planteja", al temps que reconeix estar "orgullós del nostre caràcter públic. La UPV està avui en millors condicions que fa quatre anys, encara que el nostre temps segueix estant plagat de reptes i incerteses".

Durant aquest període, tal com ha recordat, la UPV ha hagut de fer front a significatives restriccions a l'hora de gestionar la seua plantilla com a conseqüència de les obligacions imposades. "Les universitats públiques valencianes i espanyoles estan patint un procés d'envelliment, descapitalització i falta de motivació que ens condueix irremissiblement a una reculada i a un empitjorament dels nostres resultats".

Malgrat que la situació pressupostària ha sigut complicada, "la UPV ha aconseguit mantenir els seus nivells d'activitat i resultats de forma satisfactòria", ha assenyalat el rector. A més, la seua presència en el context internacional és cada vegada major, per la qual cosa la institució "ha d'estar en condicions de competir amb els millors centres del món, donant resposta a les noves necessitats i demandes que es manifesten, per a ser capaç de guanyar el futur".

En aquest sentit, Mora proposa "desenvolupar una estratègia intel·ligent, un canvi que resulta inevitable" i que implica diverses línies d'actuació. Entre elles, impulsar una formació universitària oberta, adaptativa i global; propiciar la recerca rellevant i compromesa socialment amb la innovació i el progrés; avançar en una universitat sense fronteres; desenvolupar una política pròpia de personal i aconseguir un model de finançament plurianual que "ens permeta planificar la nostra actuació, que proporcione una base sòlida i un horitzó estable al nostre treball, i que permeta la nostra projecció cap al futur".

Perquè, segons ha manifestat el màxim dirigent de la UPV, "no podem assumir un sol esforç més sense comprometre la sostenibilitat i la qualitat del nostre servei públic".

Revertir la fugida de talents

Per la seua banda, Marzà ha indicat que s'està treballant en revertir les polítiques educatives dels anteriors governs, la fugida de talents i el deute amb les universitats. Per a açò, el govern valencià ha iniciat diverses accions. Una d'elles és el programa Pla Gent (Generació Talent), dotat amb 61 milions d'euros, a través del qual es pretén incentivar la tornada d'investigadors que van abandonar la Comunitat Valenciana com a conseqüència de la crisi.

També ha avançat Marzà que el gran repte del Consell és "reduir les taxes acadèmiques" per a "fer realitat la igualtat d'oportunitats" de totes les persones que volen accedir a la universitat, encara que, com ha indicat, "no és una tasca fàcil".

En aquesta línia, s'han ampliat el nombre i la quantia de les beques. Com a novetat, en aquest curs s'han engegat les beques salari, lligades a la renda, per a la realització d'estudis en les universitats públiques valencianes. 127 estudiants de la UPV la tenen concedida.

Pel que fa al deute, i en concret amb la UPV, Marzà ha detallat que aquest s'ha reduït al 62%, des dels 214 milions d'euros inicials als 80 actuals.

Nou equip de direcció

D'altra banda, prèviament a la intervenció de Mora, ha pres possessió del seu càrrec el nou equip rectoral. Nou vicerectors i un cap de gabinet li acompanyaran en el seu segon mandat com a màxim responsable de la UPV.

D'ells, repeteixen quatre (José Capella, Juan Miguel Martínez, José Millet i Rosa Puchades) i sis s'incorporen a l'adreça (Marilda Azulay, José Manuel Barat, José Luis Cueto, María Consuelo Jiménez, Virginia Vega i Eduardo Vendrell). Al costat d'ells, Vicent Castellano continuarà com a secretari general i, José Antonio Pérez, com a gerent de la UPV.

Notícia en UPV TV

QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries
L''Escola de Disseny' canvia de nom L''Escola de Disseny' canvia de nom
UPV-CLÍNIC UPV-CLÍNIC