La divisió sexual, avui

La UPV inaugura el dimarts 7 de març l'exposició "WOMEN IN WORK. Dona, art i treball en la globalització" (Rectorat, 19.30 h, entrada lliure)

[ 03/03/2017 ]
La divisió sexual, avui

La Universitat Politècnica de València (UPV), a través d'Àrea d'Activitats Culturals, inaugura el pròxim dimarts, 7 de març, l'exposició "WOMEN IN WORK. Dona, art i treball en la globalització", una mostra en la qual més de 40 artistes i col·lectius reflexionen sobre la situació laboral actual, des d'un punt de vista de gènere, en el marc de la globalització.

Amb aquesta finalitat, l'exposició reuneix la visió d'artistes consolidades com ara la suïssa Ursula Biemann; les nord-americanes Faith Wilding o Guerrilla Girls; la catalana Núria Güell; les madrilenyes Marisa González i María Ruido, o les valencianes María Zárraga i Maribel Doménech, entre altres, juntament amb la d'artistes i col·lectius emergents com el mexicà Invasorix o Ideadestroyingmuros and Anna Maria Staiano. Es pot destacar també, per l'especial rellevància, la selecció d'obra gràfica dels col·lectius xilens Washas del Sistema i Brigada de Propaganda Feminista.

La globalització, incapaç de superar l'antiga ordenació socioeconòmica

L'exposició, comissariada per Mau Monleón, parteix de la idea que la globalització no ha sigut capaç de superar l'antiga ordenació de les esferes socioeconòmiques definides per la divisió sexual dels treballs productiu i reproductiu. En aquest sentit, si bé la dona s'ha incorporat al mercat laboral productiu de forma massiva, no ho ha fet deixant de realitzar les denominades tasques reproductives invisibles, és a dir, el treball de cura que permet la reproducció de la vida.

Així, seguint la línia observada per l'escriptora Rosa Cobo -professora titular de Sociologia de Gènere a la Universitat de la Corunya i directora del Centre d'Estudis de Gènere i Feministes de la mateixa universitat- en la seua anàlisi sobre la globalització i les noves servituds de les dones, aquestes accedeixen al mercat laboral de forma asimètrica respecte als homes, a causa principalment de l'impost reproductiu.

Altres problemes afegits referents a això són: l'augment del treball gratuït, la bretxa salarial, la segregació del mercat global de treball i la feminització de la pobresa.

L'exposició del col·lectiu britànic Hackney Flashers "Women and Work" (1975) com a referent

La mostra, que té com a referent l'exposició "Women and Work", realitzada el 1975 pel col·lectiu britànic Hackney Flashers -parteix, de fet, de la dissolució d'aquest, esdevinguda el 1980-, ofereix una revisió de determinades pràctiques artístiques que, des dels anys 90, han abastat i abasten aquesta temàtica, tant a nivell nacional com internacional.

La majoria dels projectes exposats (instal·lacions, videoinstal·lacions, fotografies, vídeos, vídeos documentals, performances i obra gràfica) tenen un caràcter feminista, i estan realitzats tant per homes com per dones, superant l'estesa idea que només les dones estan interessades en aquestes qüestions.

Performance d'Anja Krakowski en la inauguració

La inauguració de la mostra, oberta al públic amb accés lliure -de dilluns a divendres laborables- fins al pròxim 19 de maig, comptarà amb l'actuació de l'alemanya Anja Krakowski, que realitzarà una performance sobre els avanços i les retrocessos dels drets laborals en la indústria tèxtil, titulada While the cat walks on a narrow line back and forth (and back).

Projectes REMDE i DEBIO Projectes REMDE i DEBIO
Un any de rècord Un any de rècord
El Santuario i Torrecilla El Santuario i Torrecilla