Falles i carnestoltes

La UPV coordina 'Carnval', el documental que analitza les similituds entre 5 festivitats europees i s'estrena el divendres 20 de gener en FITUR (13 h)

[ 19/01/2017 ]
Falles i carnestoltes

Què uneix les Falles de València amb els carnestoltes de Viareggio (Itàlia), Tomar (Portugal), Mainz (Alemanya) o Putignano (Itàlia)? Quins són els vincles entre aquestes festes i els seus ciutadans? Aquestes i altres qüestions relacionades conformen la línia argumental de Carnval, el documental coordinat per la Universitat Politècnica de València (UPV) que es presentarà aquest divendres, 20 de gener, a les 13 hores, a l'estand de l'Agència Valenciana de Turisme en FITUR 2017, la Fira Internacional del Turisme que se celebra fins al 22 de gener a Madrid.

En l'obra, emmarcada en el projecte europeu Carnval i en la realització de la qual han tingut un paper fonamental diversos investigadors de l'Institut de Restauració del Patrimoni de la UPV, també hi han participat la Universitat de València, l'Associació d'Estudis Fallers (ADEF) i el Centre UNESCO València.

Similituds, trets distintius i valors implícits

El documental incideix en la idea del gran valor patrimonial i identitari d'aquestes festes que, com destaca Vicent Guerola, coordinador del projecte, "ens recorden que som ciutadans europeus que compartim història i patrimoni. Les semblances presentades per les festes objecte d'estudi del projecte, més enllà de les diferències, ho avalen".

L'obra analitza les cinc festivitats esmentades, i duu a terme una anàlisi audiovisual exhaustiva de cadascuna d'aquestes, alhora que destaca algun dels seus trets distintius i valors implícits. En el cas de les Falles, es parla de l'associacionisme ciutadà; en el del carnestoltes de Viareggio, del paper de les indústries creatives i culturals; en el de Tomar, es destaca la patrimonialització; en el del carnestoltes de Putignano, el valor econòmic i turístic; i en el del de Mainz, la gestió i la política cultural.

Produït per dues empreses valencianes, Onair Comunicació i Visua Crea, el documental es distribuirà gratuïtament entre totes aquelles institucions culturals i turístiques interessades.

Commemora la inscripció de les Falles en la Llista de Patrimoni Cultural Immaterial de la Humanitat de la UNESCO

El projecte Carnval, Ephemeral Heritage of the European Carnival Rituals (Patrimoni Efímer dels Rituals del Carnestoltes Europeu), cofinançat pel programa Europa Creativa de la Unió Europea, celebra amb la participació en FITUR 2017 la inscripció de les Falles en la llista de Patrimoni Cultural Immaterial de la Humanitat de la UNESCO.

Projectes REMDE i DEBIO Projectes REMDE i DEBIO
Un any de rècord Un any de rècord
El Santuario i Torrecilla El Santuario i Torrecilla