Ciència i alimentació

La UPV participa en un projecte nacional contra 'Echinochloa' spp. i 'Leptochloa' spp., les dues males herbes més nocives per als arrossars

[ 23/03/2016 ]
Ciència i alimentació

Un equip d'investigadors de la Universitat Politècnica de València (UPV) participa en un projecte nacional que té com a objectiu la lluita contra dos dels grans enemics del cultiu de l'arròs, Echinochloa spp. i Leptochloa spp., les males herbes més freqüents i que major perjudici causen als arrossars tant a València com a la resta d'Espanya.

No debades, segons apunten els investigadors, en casos de fortes infestacions, les minves que aquestes dues males herbes poden provocar en la collita poden situar-se entre el 40% i el 75%.

Dissenyar un programa de gestió integrada i desenvolupar un mètode ràpid de diagnòstic, els objectius

Els objectius fonamentals de la recerca "Tractament integrat d'infestacions d'Echinochloa spp. i Lepotochloa spp. en arròs conreat en inundació", que abordarà les campanyes arrosseres dels anys 2016, 2017 i 2018, i que finança l'Institut Nacional d'Investigació Tecnològica i Alimentària (INIA), són dissenyar un programa de gestió integrada i control de les males herbes esmentades i desenvolupar un mètode ràpid de diagnòstic que permeta detectar resistències a determinats tractaments.

Junt amb la UPV, participen en el projecte el Centro de Investigaciones Científicas y Tecnológicas de Extremadura (CICYTEX) -en qualitat de coordinador¬-, la Universitat de Sevilla, el Centre d'Investigació i Tecnologia Agroalimentària d'Aragó (CITA), i l'Instituto de Tecnologías e Infraestructuras Agroalimentarias de Navarra (INTIA).

Anàlisi morfològica i molecular

José Mª Osca, investigador del Departament de Producció Vegetal de la UPV, adverteix sobre Echinochloa spp. que "hi ha una gran variabilitat en aquest tipus de plantes, tant morfològica com en la resposta que ofereixen als diferents tractaments existents per a lluitar-hi, alguns dels quals ja hem observat que són poc efectius".

Per això, a fi de conèixer exactament els diferents tipus que es troben en cada zona arrossera espanyola, els investigadors caracteritzaran en aquest projecte, a nivell no sols de morfologia, sinó també molecular, tant Echinochloa spp. com Leptochloa spp. L'anàlisi molecular es durà a terme des del Centro de Investigaciones Científicas y Tecnológicas de Extremadura (CICYTEX).

Avaluació dels herbicides autoritzats actualment

A més, l'estudi farà una avaluació dels diferents herbicides autoritzats actualment per a lluitar contra aquestes dues males herbes, ja que, com indica Osca, "a València hem detectat que alguns dels més utilitzats no són capaços d'actuar correctament contra Echinochloa spp. En aquest aspecte, l'anàlisi molecular ens permetrà detectar diferències entre biotips sensibles i resistents a diferents herbicides."

Estudi del tractament més adequat

A més a més, en el marc del projecte, els investigadors analitzaran i compararan també les diferències existents en el tractament dels cultius i la incidència que aquestes tenen en l'aparició de males herbes.

"La nostra meta final és trobar els mètodes més adequats per al tractament i el control de les males herbes en cadascuna de les regions arrosseres d'Espanya", apunta Osca.

Per part de la UPV, a més del professor Osca, participen també Vicente Castell i Diego Gómez de Barreda, del Departament de Producció Vegetal, i Mercedes Verdeguer, del Departament d'Ecosistemes Agroforestals.

Enquesta inicial

Finalment, cal assenyalar que, com a part de les accions previstes en el projecte, s'ha elaborat una enquesta dirigida al sector a fi d'obtenir-ne informació sobre les males herbes detectades en cada zona de cultiu, així com les tècniques i els mitjans de control que s'hi empren habitualment.

Mª Dolores Osuna, investigadora del CICYTEX, explica que "l'objectiu d'aquesta enquesta és conèixer els temes que més preocupen i orientar la recerca cap a aquests".

L'enquesta està disponible en l'enllaç que figura al peu de pàgina.

Cancerless Cancerless
Un equipo de la UPV participa en un proyecto europeo para prevenir el cáncer y contribuir a su diagnóstico precoz en personas sin hogar
Carreteras más seguras Carreteras más seguras
Investigadores de la UPV y Metalesa desarrollan nuevas infraestructuras inteligentes para mejorar la seguridad vial