Innovació mèdica

La Universitat Politècnica de València, única espanyola participant en l'iGEM 2015, el prestigiós concurs de biologia sintètica del MIT

[ 10/07/2015 ]
Innovació mèdica

La Universitat Politècnica de València (UPV) serà l'única universitat espanyola que competisca en l'iGEM 2015, el prestigiós concurs de biologia sintètica organitzat pel Massachusetts Institute of Technology (MIT), que tindrà lloc a la fi del pròxim mes de setembre a Boston (Estats Units).

Allí, un equip compost per 10 estudiants de tercer i quart curs -quatre del Grau en Biotecnologia, dos del Grau en Tecnologies Industrials, un d'Enginyeria Electrònica i un d'Enginyeria Biomèdica-, assessorats per diversos investigadors de la UPV, participarà en la competició amb un projecte innovador i solidari, que han batejat amb el nom de Farmàcia Portàtil.

Nova estratègia en la producció i l'administració de fàrmacs

El projecte proposa una estratègia nova en la producció i l'administració de fàrmacs. Així, els alumnes de la UPV presentaran una llavor que emmagatzema al seu interior la informació per a produir fins a quatre medicaments diferents: una vacuna, un antiviral, un anticòs i una proteïna que modula el sistema immunològic. Posteriorment, a partir de la intensitat i els polsos de llum que la llavor rep durant la germinació, es duu a terme la selecció voluntària d'un dels quatre fàrmacs, que la planta desenvoluparà en les fulles i els fruits.

Pilar Baldominos, estudiant de Biotecnologia i integrant de l'equip, n'aporta més detalls: "Amb llum roja i llum blava, som capaços de decidir quin dels quatre medicaments volem produir. Paradoxalment, la novetat no rau en l'ús de la llum per a activar un principi actiu (això ja s'està fent); l'originalitat del projecte radica a poder emmagatzemar la informació de quatre fàrmacs en una sola llavor i decidir què i com es produeix a cada moment".

Quant a les possibles aplicacions, Baldominos explica que han dissenyat "una petita tassa en la qual creixeria la llavor germinada, de manera que es podria conrear en qualsevol lloc, en un camp de refugiats o fins i tot a l'espai. Mitjançant els polsos de llum, la planta produeix el fàrmac i l'usuari el pot menjar o beure directament. Ara mateix estem en fase d'assaig, però, de moment, el projecte és esperançador".

Una incubadora de talents nascuda el 2004 com un concurs intern per a alumnes brillants

iGEM és l'acrònim d'International Genetically Engineered Machine, el concurs creat el 2004 com una competició d'estiu dirigida a alumnes brillants. Un any després, el MIT va obrir la prova a equips internacionals, amb l'objectiu d'impulsar una nova comunitat d'experts mundials en aquest camp. Avui, l'iGEM és una cita mundial per als experts en biologia sintètica i una incubadora de talents que, any rere any, bat rècords de participació.

No en va, per a aquesta pròxima edició, hi ha inscrits 280 equips de tot el món, quasi un 20% més que el 2014, si bé només un, el de la UPV, és espanyol. De fet, la UPV ha participat en totes les edicions des del 2006. Inicialment, ho va fer integrant un equip interuniversitari valencià i, en l'última competició, amb un equip totalment propi.

Els quatre investigadors de la UPV, premiats en l'edició del 2014

Els investigadors Diego Orzáez, Alberto Conejero, Jesús Picó i Xavier Urchueguía són els quatre instructors del projecte, que, a més, compta amb el suport del Consell Superior d'Investigacions Científiques a la Comunitat Valenciana.

Per als quatre científics de la UPV no serà la seua primera experiència en l'iGEM, on ja saben el que és guanyar una medalla. La van aconseguir en l'edició precedent, el 2014, en la qual l'equip de la UPV va obtenir -ex aequo amb l'Imperial College de Londres- el premi especial Best Part Collection pel conjunt d'elements genètics funcionals (promotors, activadors, repressors, seqüències codificadores, etc.) combinats en el seu projecte Sexy Plant.

Notícia UPV TV

Comparte esta noticia o conecta con la UPV en medios sociales

Bookmark and Share

QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries