Robòtica i música

Un robot humanoide dissenyat per investigadors de l'Institut ai2 de la UPV ajuda alumnes de violí a corregir la seua postura en els concerts

[ 02/07/2015 ]
Robòtica i música

Un equip d'investigadors de l'Institut d'Automàtica i Informàtica Industrial de la Universitat Politècnica de València (Institut ai2-UPV) ha programat un dels seus robots humanoides per a ajudar alumnes de música a corregir la postura corporal a l'hora de tocar el violí durant els concerts.

El projecte, finançat per la Conselleria d'Educació, Cultura i Esport, i desenvolupat juntament amb el Centre Professional de Música de l'Alcúdia, el Conservatori Professional Ciutat de Llíria, alumnat del Conservatori Superior de València i les unions musicals de Benimàmet, Ontinyent, Carlet, Montroi i l'Horta de Sant Marcelí, s'ha materialitzat en diversos concerts, en els quals el robot participa en directe juntament amb les bandes esmentades.

Supera la dificultat d'intervenir en directe en els espectacles

Marina Vallés, investigadora de l'Institut ai2 de la UPV, explica l'evolució del projecte: "La idea inicial era que el robot ajudara a ensenyar als alumnes la postura correcta amb el violí i, després, que participara en els concerts".

"La seua intervenció en l'espectacle en viu -afig Vallés- plantejava un aspecte difícil, ja que un concert en directe no sempre s'executa de la mateixa manera. La durada de l'obra és aproximadament d'una hora i, al llarg d'aquesta, hi ha vegades en què es narra i no toca ningú, i d'altres en què únicament toquen violoncels, instruments de vent o piano. El robot, en concret, ha de tocar la partitura corresponent a un primer violí".

Divisió de la partitura i adaptació de moviments

Per a aconseguir-ho, la investigadora comenta que el treball previ amb l'humanoide va consistir a dividir la partitura (24 pàgines) en les parts corresponents als trossos en els quals el robot ha de tocar de manera seguida, usant com a delimitadors els silencis dels compassos.

"Una vegada fet això, el pas següent va consistir a analitzar els tempos de les partitures per a adaptar-los a la durada dels moviments del braç del robot que subjecta l'arquet, que són diferents en una nota redona corresponent a un allegro que en un andante. Això, òbviament, afecta també la programació dels moviments", apunta Vallés.

A més, els investigadors han analitzat també, a partir de la partitura, en quina corda es toca cada nota, fet que influeix en la posició del braç que porta l'arquet, i en quina part d'aquest comença i acaba el moviment (taló, meitat de l'arquet, punta, etc.).

En el projecte participen alumnes de 5 a 70 anys

Els alumnes participants en el projecte, d'edats compreses entre els 5 i els 70 anys, poden fixar-se en el robot durant el concert per a corregir la seua postura en tocar o seguir els tempos.

"L'experiència ha sigut tot un èxit", indica amb satisfacció Vallés, "tant per als professors com per als alumnes. Els xiquets són alumnes molt receptius a qualsevol tipus d'activitat en la qual participe un robot, per la qual cosa ha sigut molt motivador per a ells. Pel que fa al públic, veure participar un robot en el concert genera també molta expectació. Per al pròxim any, la idea és sol·licitar de nou el projecte".

L'espectacle musical en què participa el robot té per títol El somni de Carlis i està dirigit pel professor Agustín Jiménez Cerveró.

Comparte esta noticia o conecta con la UPV en medios sociales

Bookmark and Share

Cancerless Cancerless
Carreteras más seguras Carreteras más seguras