Pla d'emprenedoria global

La UPV crea un espai Emprèn per a cadascuna de les seues 13 escoles i facultats, un projecte inspirat en el MIT i únic a Espanya

[ 22/09/2014 ]

Amb la recent inauguració dels espais Emprèn a la Facultat de Belles Arts i a l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Agronòmica i del Medi Natural, la Universitat Politècnica de València (UPV) ha completat el Pla d'emprenedoria global, iniciat al setembre del 2013 i consistent en l'habilitació d'un local per a l'emprenedoria en totes i cadascuna de les seues escoles i facultats.

Compromís del rector Francisco Mora en el seu programa electoral, el Pla d'emprenedoria global és, en paraules del màxim mandatari de la UPV, "un projecte únic a Espanya", on no hi ha cap més universitat "amb un desplegament tan important en activitats d'emprenedoria."

Un model inspirat en el MIT

Mitjançant aquest model, inspirat en el Massachusetts Institute of Technology (MIT), la UPV ofereix als seus alumnes multitud d'espais i facilitats per a crear les seues oficines, amb l'assessoria d'experts, ajudes i premis.

Tal com explica el rector, "els espais Emprèn són sales habilitades per al treball en equip on els alumnes amb iniciatives poden trobar-se amb altres companys amb idees i entusiasme com ells".

"Hi ha una en cada centre de la UPV" -prossegueix Mora - "i estan obertes a la participació de tots els estudiants del campus, independentment de la seua titulació. De fet, volem que siguen molt transversals i que permeten entrar en contacte a alumnes amb perfils molt diferents."

No necessàriament encaminats a la creació d'empreses

Malgrat que és una de les possibilitats, el projecte no està encaminat necessàriament a la creació d'empreses. En paraules de José Millet, director delegat d'Emprenedoria i Ocupació de la UPV, "cal ser emprenedor sempre, tant si treballem per compte propi com si treballem per compte d'altri. De vegades se'ns oblida que, dins de l'empresa, també hem de ser creatius, innovadors i proactius, i cercar oportunitats, prendre decisions i assumir riscos, que són les qualitats que s'atribueixen a un emprenedor."

En aquest sentit, Millet afig que "els espais Emprèn es conceben com a llocs per a desenvolupar aquestes habilitats que es conreen a nivell teòric a l'aula, com ara el lideratge, el treball en equip, el sentit del compromís o la innovació, i que ací es poden portar a la pràctica. Una idea pot convertir-se en un projecte que competisca en un concurs internacional o en una solució per a un desafiament tecnològic o un repte social. I, és clar, també pot evolucionar fins a transformar-se en una start-up" (empresa emergent).

Un segon graó d'ajudes: Start UPV

Per als projectes que comencen a caminar i aspiren a convertir-se en empreses constituïdes legalment, la UPV té un segon graó d'ajudes, el servei Start UPV, habilitat a la Casa de l'Alumne del campus de Vera.

Allí, els estudiants troben recursos dirigits específicament a la formalització de les idees de negoci. D'una banda, despatxos compartits amb mobiliari, material, connexions a Internet, etc.; de l'altra, formació, assessoria legal, ajuda en la cerca de finançament, i l'exemple i l'experiència d'emprenedors sèniors que han triomfat -o no- amb els seus projectes.

Microespais a la Ciutat Politècnica de la Innovació

Com a complement, la UPV ofereix una tercera espenta a les empreses emergents abans de fer el salt definitiu al mercat. Així, per a aquelles firmes que ja han superat la fase inicial, la UPV ha habilitat microespais al seu parc científic, la Ciutat Politècnica de la Innovació (CPI), on els emprenedors poden desenvolupar la seua activitat a cost zero: despatxos independents, completats amb una zona comuna de treball, i serveis de seguretat i neteja diaris durant un màxim de 12 mesos prorrogables.

José Millet indica que, "a canvi d'aquests serveis, la UPV demana que l'empresa emergent tinga una activitat empresarial constatable i que vaja assolint determinades fites o complint compromisos acordats entre les parts. I és que aquests microespais no es conceben com a seus finals d'empreses a l'entorn universitari, sinó com una llançadora de projectes. De moment, hi ha equipats 12 despatxos, amb el 100% d'ocupació mitjana."

Un projecte que ja dóna fruits

Finalment, cal assenyalar que, malgrat que es troba encara en fase incipient, el Pla d'emprenedoria global de la UPV ja dona fruits en l'actualitat. Com a exemples, poden assenyalar-se "Printable, idees que val la pena imprimir", un projecte emergent per a impressores 3D que han posat en marxa alumnes de l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria de l'Edificació; "Treze Motorbike, transformacions elèctriques, zero emissions", empresa d'automoció formada per quatre estudiants de l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria del Disseny; o l'estudi "Silly Walks" nascut de la iniciativa de quatre titulats de la Facultat de Belles Arts especialitzats en animacions 2D.

Comparte esta noticia o conecta con la UPV en medios sociales

Bookmark and Share

QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries
L''Escola de Disseny' canvia de nom L''Escola de Disseny' canvia de nom