Projectes científics

'Signobot' i 'Què fem amb el fem?', guanyadors del IV Concurs de Petits Grans Invents organitzat per la UPV i el Col·legi Oficial d'Enginyers Industrials

[ 09/06/2014 ]

Els projectes Signobot i Què fem amb el fem? han sigut els guanyadors de la quarta edició de Petits Grans Invents, el concurs de projectes científics organitzat per la UPV amb la col·laboració del Col·legi Oficial d'Enginyers Industrials de la Comunitat Valenciana - demarcació de València, dirigit a alumnes de 4t d'ESO, 1r de batxillerat i cicles formatius de grau mitjà de la Comunitat Valenciana, dotat amb 500 euros de premi (per a cadascun).

Presentat per quatre alumnes del Centre Educatiu Gençana de Godella (València), Signobot ha rebut el premi atorgat per la UPV pel seu projecte, un prototip d'intèrpret robòtic que permet traduir la llengua parlada a llengua de signes en temps real.

Segons han explicat les seues creadores, Signobot inclou el desenvolupament d'una pròtesi de mà controlada per un processador (CPU) que dirigeix els servomotors per a imitar els moviments d'una mà real, un tors humà i un braç articulat, a més de la programació de tot el conjunt perquè responga a ordres preestablides (amb possibilitat de reconeixement de veu futura) traduint aquestes ordres a la llengua de signes.

Una estació de separació de l'alumini

D'altra banda, el projecte Què fem amb el fem? ha obtingut el premi concedit pel Col·legi Oficial d'Enginyers Industrials de la Comunitat Valenciana - demarcació de València. Desenvolupat per alumnes de l'Institut d'Educació Superior (IES) Lluís Vives de València, consisteix en el disseny i la construcció d'una estació de separació d'alumini inclosa en una planta de recuperació i valorització de residus sòlids urbans formada per cinc estacions de treball.

En el seu projecte, els alumnes de l'IES han dissenyat i construït les cinc estacions a escala. Una primera de recollida i buidatge de residus sòlids; la segona, de classificació i separació de residus per grandària; una tercera de separació de residus d'acord amb el pes i les propietats ferromagnètiques; la quarta, de separació i classificació de metalls utilitzant corrents de Foucault, i, finalment, una compactadora de residus.

Tres accèssits

A més dels dos primers premis, el jurat d'aquesta quarta edició de Petits Grans Invents ha decidit concedir també tres accèssits a la resta de finalistes, "d'acord amb la qualitat dels treballs presentats". Es tracta dels projectes Automatització d'un sistema de reg mitjançant energia solar fotovoltaica, Vehicle detector de gas amb càmera controlat per Wi-Fi i Selector automàtic de càrrega.

Control del reg d'acord amb el grau d'humitat de la terra

El projecte Automatització d'un sistema de reg mitjançant energia solar fotovoltaica ha sigut presentat per alumnes de l'IES L'Om de Picassent. Consisteix en una instal·lació automàtica alimentada mitjançant energia solar fotovoltaica capaç de controlar el reg en funció del grau d'humitat de la terra.

D'aquesta manera, usa només la quantitat d'aigua necessària per a les plantes, sense malgastar-la. "La seua aplicació per al reg de jardins i camps de cultiu permetria reduir exponencialment l'emissió de gasos d'efecte hivernacle i els litres d'aigua utilitzats", han destacat els alumnes.

Vehicle detector de gasos perillosos

D'altra banda, el Vehicle detector de gas amb càmera controlat per Wi-Fi ha sigut presentat per un equip d'estudiants de les Escoles Sant Josep de València. Aquest vehicle permetria detectar, de forma automàtica, la presència de gasos perillosos en entorns com ara conductes d'aire condicionat, falsos sostres, canonades, clavegueres, soterranis i altres. Equipat amb un sensor i una càmera per a visualitzar el terreny inspeccionat, pot ser controlat amb qualsevol dispositiu amb possibilitat de connexió Wi-Fi (mòbil, tauleta, PC, portàtil, etc.).

Distribuïdor de palés segons la grandària de la càrrega

Finalment, el tercer dels treballs premiats amb un accèssit ha sigut presentat per alumnes de l'IES Escultor en Francesc Badia de Foios. El projecte Selector automàtic de càrrega consisteix en un prototip que permet seleccionar i distribuir automàticament els palés d'una cinta industrial d'acord amb la grandària de la càrrega.

El sistema inclou un braç de robot mecànic format per tres motors, així com diferents sensors infrarojos situats en la cinta transportadora i en el braç, per a transportar i dipositar cada palé en el lloc més adequat.

Col·laboren el FECIT i la xarxa d'UCC+i

En l'organització d'aquest concurs, organitzat per la UPV i el Col·legi Oficial d'Enginyers Industrials de la Comunitat Valenciana - demarcació de València, col·laboren també la Fundació Espanyola per a la Ciència i la Tecnologia (FECIT) i la xarxa d'Unitats de Cultura Científica i de la Innovació (UCC+i).

Notícia UPV TV

Comparte esta noticia o conecta con la UPV en medios sociales

Bookmark and Share

Cancerless Cancerless