
La Universitat Politècnica de València (UPV) ha invertit en el Pla Docència en Xarxa vora un milió d’euros, des de l’any 2007. El pla és una iniciativa orientada a incentivar que es creen materials digitals de qualitat, potencia l’ús de les tecnologies digitals en la docència. A més, vol millorar l’aprenentatge de l’estudiantat per mitjà de materials educatius innovadors.
Des que es va posar en marxa, el pla ha aconseguit involucrar el personal docent, que ha generat 13.651 objectes d’aprenentatge dividits en Polimèdia, gravacions de pantalla (screencast), vídeos didàctics, articles docents i laboratoris virtuals. També s’han dut a terme 501 mòduls d’aprenentatge i 3 vídeos InterPlay. Gràcies al pla, s’han posat en marxa 112 cursos MOOC i 27 sèries pòdcast, entre altres materials.
El Pla Docència en Xarxa el promou el Vicerectorat de Transformació Digital i el de Planificació, Estudis, Qualitat i Acreditació. Està dirigit al professorat i al personal tècnic en actiu de la UPV. Com explica la vicerectora de Transformació Digital, Silvia Terrasa Barrena, “la quantitat de materials docents produïts així com l’elevat percentatge de personal docent que hi participa demostren el resultat òptim del pla, en els 19 anys que està en funcionament”.
Són uns materials digitals de qualitat que es destinen al repositori institucional RiuNet i a plataformes com UPV[x]; promouen l’accés obert al coneixement i la reutilització docent. Estan a l’abast de tota la societat.
Per a premiar la qualitat i l’excel·lència dels materials docents innovadors es van crear els premis del Pla Docència en Xarxa, que en el present curs arriben a l’edició que fa set. Ací en l'enllaç es poden consultar els projectes guanyadors de la convocatòria 2024-2025.
Entre els materials presentats destaquen vídeos Polimèdia, gravacions de pantalla (screencasts), laboratoris virtuals, mòduls d’aprenentatge, col·leccions de vídeos, pòdcasts i cursos MOOC.
El Pla Docència en Xarxa té una dotació econòmica de 30.000 euros, per a incentivar la creació de materials educatius. S’incentiven tots els materials que revisa i accepta l’equip avaluador amb un màxim de 400 € per persona, depenent del tipus i la quantitat de materials produïts. A més, es premien els que destaquen per la qualitat i l’excel·lència.
Així mateix, diversos continguts desenvolupats en anglès s’han proposat per a difondre’ls en la xarxa europea ENHANCE, per a reforçar-ne la visibilitat internacional. La comunitat universitària pot consultar els materials premiats i publicats a través de la web de Docència en Xarxa i el repositori RiuNet.
Hi ha sis categories que són premi a la qualitat del curs MOOC, a la qualitat de la col·lecció de vídeos, dels objectes d’aprenentatge, del pòdcast, del mòdul interplay i dels mòduls d’aprenentatge.
Un dels premis, a la qualitat del curs MOOC, ha sigut per a Neuromarketing, material del professor David Juárez Varón del Departament d’Enginyeria Mecànica i de Materials. Explica que el treball premiat “és el primer curs massiu en obert de neuromàrqueting en parla hispana i he tractat de transmetre les eines clau, desenvolupant vídeos explicatius amb el propòsit d’enriquir la docència en línia per a les persones interessades en la matèria, junt amb uns apunts molt ben elaborats”.
El premi a la qualitat del mòdul interplay ha sigut per a Eines d’Avaluació i Gestió Ambiental, d’Inmaculada Romero Gil, del Departament d’Enginyeria Hidràulica i Medi Ambient de la UPV, que considera que els premis “fomenten l’intercanvi de bones pràctiques entre docents i ens motiven a continuar explorant noves maneres d’ensenyar i connectar amb els estudiants”.
Inmaculada Romero Gil ha participat en múltiples convocatòries i ha sigut premiada en altres edicions. Ha creat 20 polimèdies, 11 gravacions de pantalla, 18 articles docents, 1 pòdcast, 4 col·leccions de vídeos, 8 mòduls d’aprenentatge i 1 MOOC, algun material dels dits ha sigut premiat en edicions anteriors.
El mòdul interplay premiat “té com a objectiu fomentar la participació activa de l’estudiant en el procés d’aprenentatge, combinant elements de ludificació, treball col·laboratiu i pensament crític”, explica la professora, per a qui la importància del material “radica en el fet que transforma l’aula en un espai més dinàmic, inclusiu i motivador, on l’estudiant es converteix en protagonista del seu propi aprenentatge”.
Notícies destacades
Alumni UPV Destacada i Destacat 2025
Campus de Hangzhou
La menstruació, un tema encara estigmatitzat
Naix la Virtual Worlds Association per a impulsar els mons virtuals a Europa
Intercanvi cultural
Dones que estan canviant el món