Si bé són múltiples els casos de membres de la nostra comunitat universitària i àrees, centres, instituts i serveis de la Universitat Politècnica de València (UPV) que han sol·licitat que les seues actuacions d'ajuda als afectats per la DANA siguen anònimes, així com nombrosos els casos que no han arribat a les nostres orelles, aquestes són algunes de les principals accions empreses per la comunitat UPV, tant de manera individual com institucional, des de la tragèdia del passat 29 d'octubre:
1. Aprovació pel Consell de Govern UPV d'un fons social extraordinari d'1,5 milions d'euros per a ajudar l'estudiantat afectat.
2. Iniciació d'una campanya de mecenatge que, fins avui, ha recaptat 48.740 euros que aniran íntegrament destinats a equipament per a la reconstrucció de les zones danyades.
3. Creació, per iniciativa individual de membres de la comunitat universitària, d'un exèrcit de més de 1.600 voluntaris que han dut a terme i completat, fins avui, 90 missions concretes d'ajuda a persones, col·legis i institucions afectades.
4. Sorgit a partir de l'anterior i gestionat per 25 professionals de la UPV a títol personal, creació del web Voluntaris Digitals UPV, que ofereix informació i assessorament en matèria d'ajudes, assegurances, subvencions, recursos d'emergència, voluntariat, atenció mèdica, recomanacions sanitàries, donacions i iniciatives de col·legis professionals, entre altres.
5. En l’àmbit institucional, creació del web Resposta DANA UPV, que inclou informació sobre els projectes d'ajuda iniciats, atenció psicològica, voluntariat, suggeriments, mobilitat i docència.
6. Establiment de la Casa de l'Alumne com a centre neuràlgic de recepció i distribució de tones d'aliments i material de neteja i sanitari, organitzat pels equips de voluntaris UPV.
7. Oferiment d'instal·lacions del campus de Vera UPV per a l'allotjament de vora 300 bombers i personal especialitzat en emergències, manutenció d’aquests (desdejunis i sopars), així com cobertura de necessitats bàsiques (servei de bugaderia, dutxes, material d'higiene personal…), i mitjans per a estar comunicats amb les seues famílies.
8. Ajuda general a l’estudiantat: Informació per correu electrònic a aquells amb domicili familiar o durant el curs als municipis afectats de la possibilitat de sol·licitar una forma de pagament extraordinària, modificació de la convocatòria d'Ajudes de Menjador 2024-2025, per la qual cosa no serà revocada cap ajuda referent al període comprès entre l'1 d'octubre de 2024 i el 31 de gener de 2025, tramitació com a deterioració de les peticions de duplicats de títols que s'hagen produït a conseqüència de la DANA, i ampliació de la data límit dels centres al 17 de desembre de 2024 per a autoritzar l'anul·lació completa de matrícula o d'assignatures del quadrimestre A.
9. Enviament, des del campus d'Alcoi, de 3 autobusos amb 155 persones (140 alumnes, 5 PTGAS i 10 professors) per a ajudar en tasques de neteja a Algemesí, així com per al lliurament també de material de neteja, menjar i roba; i l'ajuda de professionals especialitzats al restabliment de la llum en domicilis particulars.
10. Creació, i posada en mans dels mitjans de comunicació, d'un llistat de 18 experts de primer nivell en temes relacionats amb la crisi generada el 29-O a la seua disposició.
11. Atenció, per voluntaris de l'ETSINF i l'ASIC, inicialment a la comunitat UPV i posteriorment a col·legis, per a classificació, neteja de dades, reinstal·lació de sistemes operatius, aplicacions i/o distribució de dispositius.
12. Realització, per estudiants del Màster en Enginyeria de Camins (ja enginyers tècnics titulats) de labors d'inspecció d'estructures com a assistents a enginyers de camins experimentats, tot això coordinat pel Col·legi d'Enginyers de Camins, Canals i Ports de la Comunitat Valenciana.
13. Organització, a través de personal de l'ETSET i el DOE i amb l'ajuda de 8 voluntaris de l'ETSINF, d'una estructura de recollida, formatació (en cas necessari) i repartiment entre els afectats de mòbils i ordinadors donats (part de la distribució duta a terme a través de l'Ajuntament de Benetússer).
14. Atenció psicològica a persones afectades, duta a terme a través dels dos serveis d'assessorament disponibles a la UPV: el SAPe, que ha atès 140 estudiants per temes vinculats al 29-O, i el SAPep, que ha assistit 9 empleats públics.
15. Habilitació, pel campus de Gandia UPV, de diversos canals d'ajuda per a estudiants i personal afectats.
16. Creació i coordinació, pel campus de Gandia UPV i iniciatives individuals, d'un grup de 70 estudiants voluntaris que va arreplegar i distribuir roba de llit, higiene personal, productes de neteja, aliments, productes per a mascotes, roba i productes per a bebès per a afectats i avui continua fent aquesta tasca amb roba nova, llençols i productes de neteja i higiene.
17. Realització, per voluntaris del campus de Gandia amb el suport logístic dels departaments de Medi Ambient i Serveis Bàsics de l'Ajuntament de Gandia i de personal de l'IGIC-UPV, de labors de neteja de residus contaminants a la platja de Gandia arrossegats allí a conseqüència del temporal.
18. Coordinació de l'allotjament temporal gratuït d'estudiants afectats d'Algemesí, Alfafar i Catarroja, entre altres, gràcies a la cessió sense cost d'habitacions per part de la residència Nido Living.
19. Establiment del vestíbul del campus d'Alcoi UPV com a centre de recollida i distribució de menjar, roba i material de neteja i sanitari per als afectats.
20. Donació de prestatgeries del campus d'Alcoi per a la Biblioteca de Torrent, en col·laboració amb Rotaract Font Roja.
21. Distribució a Algemesí, per membres del campus d'Alcoi, de pales comprades i donades per diverses empreses metàl·liques alcoianes.
22. Gestió i distribució a Benetússer, Paiporta i Alfafar, de la mà de la Delegació d'Estudiants de l'ETSEADI, de més de 20 caixes de productes de neteja i higiene personal, medicaments, menjar no perible, bolquers i roba arreplegats els dies 6, 7 i 8 de novembre al vestíbul de l'edifici 7B.
23. Equipament dels voluntaris de l'ETSEADI amb guants, màscares i ulleres de protecció existents a l'Escola, i compra addicional de guants, pales, graneres i material de treball divers.
24. Contacte telefònic amb els i les estudiants de les zones afectades per a conèixer les seues situacions individuals, i assistència en cas de necessitat.
25. Organització, per l'ETSEADI, del transport de 18 voluntaris a Massanassa.
26. Contacte, des de l'ETSET, amb Telefónica, per a ajudar el professorat resident a Catarroja i Massanassa a recuperar i disposar de bona cobertura d'Internet.
27. Compra, per l'ETSET, i lliurament als voluntaris de l'Escola, de pistoles d'aigua a pressió.
28. Ajuda, des de l'ETSEGCT, a companys afectats (menjar, aigua, estris, telefonia, Internet…).
29. Donació, per l'ETSEGCT, de material d'emmagatzematge i preservació cartogràfica a la Biblioteca Municipal d'Albal.
30. Cessió, per l'ETSEAMN, de magatzem per a equips i material de protecció, així com donació, transport i lliurament d'equips i material de protecció per als afectats.
31. Transport, per de l'ETSEAMN, de mobles i hidronetejadores a afectats.
32. Lliurament i muntatge, per voluntaris de l'ETSEAMN, de bombes de buidatge en diferents poblacions afectades, així com realització de tasques de neteja a Paiporta, Picanya, Catarroja i Benetússer.
33. Elaboració, per voluntaris de l'ETSEAMN en col·laboració amb València Club Cuina, de menús solidaris per a Paiporta, així com lliurament de menús també a voluntaris allotjats a la UPV amb el suport de València Club Cuina, l'Escola de Formació Professional Altaviana, World Central Kitchen i Asados Express València.
34. Préstec de cuines de l'ETSEAMN per a l'elaboració de menús solidaris.
35. Organització, per l'ETSEAMN, de voluntariat per al repartiment d'aliments, medicaments i materials per als afectats en col·laboració amb altres magatzems i punts de distribució com els existents a la UPV i el CEIP Blasco Ibáñez Benetússer, entre altres.
36. Creació, per iniciativa d'estudiants de l'ETSEAMN en col·laboració amb la Delegació d'Estudiants i la direcció de l'Escola, del Voluntariat Xarxa ESE (Estudiants Solidaris amb Estudiants) per a ajuda a l'estudi a estudiants de l'ETSEAMN.
37. Donació de material informàtic, educatiu, aliments i productes de neteja i higiene, per personal, estudiants i direcció de l'ETSEI, per a l'atenció de les necessitats detectades per la Delegació d'Estudiants d'Alumnes de l'Escola afectats pel 29-O.
38. Cessió i organització del Trinquet UPV per a l'allotjament de voluntaris d'altres universitats.
39. Neteja de cases de membres de la comunitat UPV.
40.- Coordinació de les accions d'ajuda, des de la FADE-UPV i amb la col·laboració del PIAE+ i el voluntariat UPV, als 278 estudiants de la Facultat que, després de ser contactats per aquesta, van confirmar haver sigut afectats per la DANA: donació d'ordinadors portàtils, oferiment d'allotjament i atenció psicològica, ajuda en la sol·licitud d'ajudes del fons social UPV, missions concretes d'ajuda individuals, etc.
41. Col·laboració de voluntaris UPV amb el pavelló El Quint de Mislata i nombroses ONG en la recollida i distribució de material de primera necessitat.
42. Coordinació i distribució de 6 càmeres termogràfiques donades per les empreses Hikmicro i Grupo Álaba per a la reconstrucció de les zones afectades pel 29-O.
43. Creació i gestió professional d'un projecte de recuperació de milers de fotografies danyades, amb la participació d'un centenar d'estudiants i graduats de la UPV -vinculats, majoritàriament, al Departament de Conservació i Restauració de Béns Culturals-, en col·laboració amb la resta d'universitats públiques valencianes.
44. Posada a la disposició dels ajuntaments de les localitats afectades, per l’Escola d’Estiu UPV, dels seus 250 monitors i monitores per al trasllat a aquests municipis i la programació d'activitats d'oci i temps lliure que ajuden a fer més suportable el dia a dia als xiquets i xiquetes que hi viuen.
45. Creació, per un alumne d'Enginyeria Mecànica de la UPV, d'una plataforma de localització de vehicles afectats pel 29-O que ja ha permès la geolocalització de 8.661 vehicles.
46. Coordinació, per l'ETSINF, de la donació de 20 ordinadors d'escriptori (Mac mini) realitzada per l'empresa MaibornWolff Spain, SL, per a estudiants afectats, i d'un portàtil i una impressora a l'associació Kolectivo Jóvenes del Parke de Massanassa, donat per la Fundació ADSIS València.
47. Cessió de material informàtic de l'ETSINF a professors i investigadors afectats.
48. Suport per a la recuperació de discos durs i ordinadors personals, brindat per professionals voluntaris de l'ETSINF en col·laboració amb entitats com ara biblioteques de la Generalitat Catalana i la Fundació March.
49. Cessió de magatzem i trasllat de part de col·lecció de 200 aparells radiofònics de Vicente Tarazona, danyada el 29-O a Paiporta, per a la potencial reparació per voluntaris del Museu de Telecomunicacions Vicente Miralles Segarra de la UPV i el Fons d'Art UPV.
50. Cobertura d'assegurança, i habilitació de registre, per a les 549 persones de la comunitat UPV que han realitzat alguna missió a les zones afectades.
La majoria d'aquestes iniciatives continuen actives, de la mateixa manera que ho fa el compromís dels milers de voluntaris pertanyents a la comunitat universitària UPV, conscients que ens queden molts mesos, si no anys, en què els milers de persones afectades continuaran necessitant el nostre suport.
GRÀCIES A TOTES i a TOTS pel vostre titànic esforç i la vostra inestimable ajuda.
Continuem alçant-nos.
Carlos Ayats Pérez / Àrea de Comunicació UPV (ACOM)
Notícies destacades