L'aplicació d'aquest sistema aconsegueix neutralitzar en gran manera un dels majors inconvenients que provoca el transport ferroviari: la contaminació acústica que genera la seua activitat i que pot afectar la qualitat de vida de milers de persones diàriament.
Un equip d'investigació de l'Institut d'Enginyeria Mecànica i Biomecànica (I2MB) de la UPV, coordinat per José Martínez Casas, i del qual formen part Víctor Andrés, Francisco Denia i Javier Fuenmayor, ha desenvolupat un model d'anàlisi i l'eina de càlcul i simulació corresponent, que permet dissenyar sistemes ferroviaris més silenciosos en diverses condicions de circulació. Aquesta aportació ha merescut el premi Talgo a la Innovació Tecnològica en la seua vint-i-unena edició, dotat amb 15.000 euros.
L'organització del certamen destaca que aquest projecte, titulat ‘Modelització vibroacústica i mitigació del soroll de rodament en sistemes ferroviaris’, suposa “una millora en la sostenibilitat del transport ferroviari i la qualitat de vida de les comunitats pròximes a la infraestructura”.
L'avanç presenta models avançats per a predir el soroll de rodament en els sistemes ferroviaris. A més de l'anàlisi de múltiples components, l'equip de la UPV ha creat una eina de càlcul i simulació els resultats de la qual proporcionen informació valuosa per al disseny de sistemes ferroviaris més sigil·losos.
El trànsit ferroviari té un “impacte considerable” en zones poblades, a causa de la generació de soroll i vibracions, assenyala Francisco Denia, un dels components del grup. Per aquest motiu, l'I2MB va obrir una línia d'investigació “primordial” fa quinze anys enfocada, exclusivament, a mitigar el potencial impacte ambiental.
“Amb aquesta aportació per a la millora del disseny de material rodant i la seua optimització sonora, el trànsit ferroviari pot arribar a reduir més de 6 decibels el soroll que provoca la seua activitat. Això, al costat d'un manteniment adequat de les infraestructures, té un impacte molt positiu en la salut de les persones exposades al camp sonor”, sosté Denia. Una tesi que ha rebut l'aval de Talgo, una empresa referent en el sector.
Donada la gran implantació del transport per ferrocarril a nivell nacional (la xarxa ferroviària espanyola té més de 15.000 km) i europeu, i la previsió de creixement durant els pròxims anys, mitigar-ne l’impacte ambiental es presenta com una necessitat a abordar des dels àmbits de la investigació, el desenvolupament i la innovació.
Notícies destacades