Premis de la Real Sociedad Española de Física

Els catedràtics de la UPV, José Capmany i Juan Antonio Monsoriu, premiats per la Real Sociedad Española de Física

[ 23/09/2022 ]

Els catedràtics de la Universitat Politècnica de València (UPV), José Capmany i Juan Antonio Monsoriu Serra, han estat guardonats per la Real Sociedad Española de Física i la Fundació BBVA en els seus premis de l'edició 2022. Capmany ha estat reconegut en la modalitat Física, Innovació i Tecnologia, mentre que Monsoriu ha rebut el premi a la categoria d'Ensenyament i Divulgació de la Física (Ensenyament Universitari). Tot un orgull per a la institució que dirigeix ¿¿José E. Capilla, ja que dos dels vuit premiats en aquesta edició pertanyen a la Universitat Politècnica de València.

En el cas de José Capmany, el jurat ha destacat “les contribucions pioneres a la fotònica de microones ia la fotònica integrada programable. El seu treball innovador se centra en dispositius, sistemes i tècniques per enllaçar el segment de ràdio i el segment de fibra òptica de les xarxes de telecomunicacions avançades”. Així mateix, el jurat posa èmfasi que el treball de Capmany "combina l'excel·lència científica amb la creació d'empreses reeixides en el disseny de circuits fotònics de propòsit específic i xips òptics programables".

El reconeixement a Juan Antonio Monsoriu es basa en “la seva gran dedicació a la docència universitària i a la divulgació de la física, així com la seva eficaç utilització de les noves tecnologies”. El jurat ha valorat “l'originalitat i rellevància dels seus projectes docents i de divulgació amb contribucions a revistes nacionals i internacionals. En destaca la forma innovadora de combinar materials multimèdia, llibres interactius i laboratoris virtuals aplicats a la docència”.

En tots dos casos, el jurat ha estat presidit per Miguel Á. F. Sanjuán, Editor general, membres de la Reial Societat Espanyola de Física i acadèmic, i membres de la Reial Acadèmia de Ciències Exactes, Físiques i Naturals.

Primeres reaccions al reconeixement

Després de conèixer la notícia, José Campany ha afirmat que “és un honor i molt especialment per la seva vinculació a la innovació i la transferència, aspecte que crec que és molt necessari fomentar des de l'àmbit de la R+D per així poder culminar el procés que comença amb la generació de coneixement i ha de finalitzar creant ocupació i riquesa”.

Monsoriu ha reconegut que "la concessió d¿aquest premi suposa un fortíssim recolzament a la meva tasca docent, per la qual cosa estic molt agraït a la Fundació BBVA ia la Reial Societat Espanyola de Física".

José Capmany Francoy

Doctor Enginyer de Telecomunicació per la Universitat Politècnica de Madrid i Doctor en Ciències Físiques, Capmany és catedràtic de Fotònica a la Universitat Politècnica de València des del 1996. Del 2002 al 2016 va dirigir de l'Institut iTEAM d'aquesta institució, on actualment dirigeix ¿¿el Photonics Research Labs (www.prl.upv.es).

Entre moltes altres distincions, Capmany va ser guardonat l'any 2012 amb el Premi Jaume I de Noves Tecnologies i tres anys més tard amb una dels prestigioses Presidential Fellowships per a científics distingits, atorgada per l'Acadèmia Xinesa de les Ciències.

A més, el catedràtic de la UPV és Fellow Member de l'Institut of Electrical and Electronic Engineers (IEEE) i de l'Optical Society of America (OSA) i representa Espanya al Comitè de Gestió de la Conferència Europea de Comunicacions Òptiques (ECOC).

Juan Antonio Monsoriu Serra

El premi a l'Ensenyament i la Divulgació Científica pertany al Departament de Física Aplicada de la Universitat Politècnica de València. Des de la seva incorporació a la UPV, ha desenvolupat la seva activitat docent impartint coneixements de física a futurs enginyers i enginyeres, aproximant la física a joves de manera divertida i atractiva a través de diferents iniciatives (campus científics, tallers, conferències…).

El 2019 va ser reconegut, juntament amb altres professors de l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria del Disseny (ETSID), amb el premi al Millor Article d'Ensenyament que també atorgava la Reial Societat Espanyola de Física (RSEF) i la Fundació BBVA.

Sobre els premis

La Reial Societat Espanyola de Física (RSEF) i la Fundació BBVA reconeixen la creativitat, l'esforç i l'assoliment en el camp de la física per servir així d'estímul els professionals que desenvolupen la seva tasca tant en la investigació -amb una atenció especial als joves- com en els àmbits de l'ensenyament mitjà i universitari, la innovació, la tecnologia i la divulgació.

Acabar amb la pobresa infantil a Espanya augmentaria el PIB un 5'7% Acabar amb la pobresa infantil a Espanya augmentaria el PIB un 5'7%
La pobresa infantil a Espanya, a debat en unes jornades organitzades per la Càtedra d'Infància i Adolescència de la UPV, a Torrevella
QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries
La UPV, reconeguda com a millor universitat d'Espanya per a estudiar tant Enginyeria Agroalimentària i Forestal com Art i Disseny