Referència internacional

José Capmany, premiat per la IEEE Photonics Society, societat de fotònica més important del món. És el primer espanyol que rep el Engineering Achievement Award

[ 22/06/2021 ]

José Capmany, director del Photonics Research Labs de l?iTEAM i professor de l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria de Telecomunicació (ETSET) de la Universitat Politècnica de València (UPV), suma un nou reconeixement a la seua trajectòria investigadora.

Aquesta vegada és la IEEE Photonics Society, la societat més important a tot el món en l'àmbit de la fotònica, la que l’ha distingit amb el seu Engineering Achievement Award, premi que reconeix “les excepcionals i pioneres contribucions” del professor de la UPV al camp de la fotònica. Capmany és, a més, el primer espanyol que rep aquest guardó, que la IEEE Photonics Society concedeix des de fa 30 anys.

“Per a mi és un gran orgull que la IEEE Photonics Society em concedisca aquesta distinció, que reconeix no solament el meu treball, sinó també el dels meus companys de grup i, molt especialment, el dels meus socis cofundadors d’iPronics. Aquest guardó és especialment significatiu perquè destaca de forma combinada l'excel·lència científica juntament amb l'enginyeria i la transferència basada en aquests resultats” destaca Capmany.

Una revolució en les telecomunicacions

La fotònica constitueix una “autèntica revolució” en el camp de les telecomunicacions, “un abans i un després” que repercutirà en el sector industrial, però també en el dia a dia. Les seues aplicacions són múltiples: facilitarà, per exemple, les comunicacions 5G o el cotxe autònom, i ens acosta una mica més a la computació quàntica i a la neuromòrfica, que desenvolupa xips que imiten la xarxa de neurones del nostre cervell i les seues connexions.

“Totes aquestes aplicacions requereixen d'una alta flexibilitat i un processament de grans quantitats de dades a molta velocitat. Això és el que ofereixen tant la fotònica de microones com la programable; aquesta última és la base per a obtenir xips capaços de respondre al que exigeixen aquestes i moltes altres aplicacions. I en això treballem des del PRL de l’iTEAM de la Politècnica de València”, destaca José Capmany.

Sobre José Capmany

Nascut a Madrid el 1962, José Capmany Francoy està considerat com una de les persones expertes més destacades en l'àmbit de les comunicacions òptiques, a nivell nacional i internacional. Així ho confirmen els múltiples reconeixements, com el Premi Nacional d'Investigació en l'àrea d'Enginyeries del 2020, que va rebre el mes passat; el premi Rei Jaume I de Noves Tecnologies el 2012; la Presidential Fellowships per a científiques i científics distingits, atorgada per l'Acadèmia Xinesa de les Ciències el 2015, o l'ERC Advanced Grant, que va obtenir el 2017 del Consell Europeu de Recerca (ERC n’és la sigla en anglès), per a dur a terme el projecte UMWP-Chip, en el qual treballa actualment.

Doctor enginyer de Telecomunicació per la Universitat Politècnica de Madrid i doctor en Ciències Físiques, Capmany és catedràtic de Fotònica a la Universitat Politècnica de València des del 1996. Del 2002 al 2016 va dirigir de l'institut iTEAM d'aquesta institució, on actualment és responsable del Photonics Research Labs.

És soci cofundador de les empreses derivades VLC Photonics, iPronics Programmable Photonics i Ephoox. A més, el catedràtic de la UPV és Fellow Member de l’Institut d’Enginyeres i Enginyers Elèctrics i Electrònics (IEEE) i de la Societat Òptica Americana (OSA n’és la sigla en anglès), i representa Espanya en el Comitè de Gestió de la Conferència Europea de Comunicacions Òptiques (ECOC n’és la sigla en anglès).

Cancerless Cancerless
Carreteras más seguras Carreteras más seguras
Reintroducción del gallipato Reintroducción del gallipato
Premi de la Ribera Premi de la Ribera