- -
UPV
 

L'FSUPV-08 i l'FSUPV-08 DV, presentats

L'FSUPV Team es llança pel títol mundial universitari en Combustió i competirà a Montmeló amb el seu primer bòlid sense pilot

[ 18/06/2021 ]

L’FSUPV Team, l'escuderia de la Universitat Politècnica de València (UPV), ha presentat oficialment dos nous cotxes per a competir, aquest estiu, en Formula Student, la prestigiosa competició universitària internacional d'enginyeria creada als Estats Units, el 1980, amb la finalitat de cercar l'excel·lència en l'àmbit, i aterrada a Europa el 1998.

D'una banda, l’FSUPV Team, actualment tercera millor escuderia del rànquing mundial i millor equip d'Europa en Combustió, cercarà l'assalt definitiu al títol mundial d'aquesta categoria amb l’FSUPV-08, el vuitè prototip de la seua història, millorat a tots els nivells respecte dels seus predecessors, que van aconseguir podis històrics com el de Michigan (3r, el 2018) o Montmeló (2n, el 2019), a més del subcampionat absolut en l’FS Online disputada el 2020 amb motiu de la pandèmia.

“El cotxe té molt de potencial i volem continuar la nostra progressió de bons resultats”

Respectuós amb els seus rivals, però ambiciós i valorant els molts mesos de dur treball, Eugeni Pérez Nebot, codirector tècnic del projecte FSUPV-08, ha assenyalat que, malgrat que ha sigut “un any difícil per al desenvolupament del projecte, tant per a les empreses que col·laboren amb nosaltres com per la gestió dels espais en la situació que hem viscut, estem contents, perquè ho hem tirat endavant i creiem que el cotxe d'enguany té molt de potencial. És superior a l'anterior i volem seguir la progressió que estem tenint de victòries i bons resultats”.

“Així doncs”, ha afegit Pérez, “un dels objectius és intentar millorar l'actual tercer lloc en el rànquing mundial. Evidentment, volem ser els primers i intentarem guanyar totes les competicions que puguem, però també som conscients que la resta han tingut també dos anys per a preparar-se i estarà tot molt renyit, amb molts equips de gran nivell. Amb tot, la nostra idea és estar a l’altura i demostrar que estem entre els millors”.

Millores i calendari de competició

Amb avanços importants tant a nivell aerodinàmic com de motor, l’FSUPV-08 obté un 15% més de potència que el seu predecessor, millorant un 36% el paquet aerodinàmic. Així mateix, el monoplaça, ideat i construït per un equip de 38 estudiants de diverses titulacions de la UPV, presenta una ampliació de les tècniques i peces desenvolupades en fibra de carboni que suposen una reducció d’1,54 segons per volta al circuit de Hockenheim Ring.

Precisament, el prestigiós circuit alemany serà, del 16 al 21 d'agost, l'última cita d'un calendari que portarà prèviament l’FSUPV-08 a competir a Assen (Països Baixos, 4-8 de juliol), Spielberg (Àustria, 25-29 de juliol) i Montmeló (Espanya, 3-8 d'agost).

L’FSUPV-08 DV, la resposta a l'extraordinari repte de la conducció autònoma

El circuit català, així mateix, serà l'escenari que veurà la posada en marxa de l'històric segon bòlid presentat avui, l’FSUPV-08 DV, pensat i creat per un altre equip de 14 estudiants de la UPV que, en sintonia amb els seus companys de Combustió, han volgut anar un pas més enllà i competir en la categoria Driverless, responent a l'extraordinari repte de la conducció sense pilot.

Feliç però responsabilitzat davant l'estrena, Víctor Cayetano Hernández Sánchez, director tècnic del projecte FSUPV-08 Driverless, ha destacat en la presentació que, “després d'un any dur de treball, hem aconseguit l'impensable, traure a la llum el primer prototip de carreres autònom de la comunitat universitària valenciana”.

“El cotxe és capaç de seguir la trajectòria de la pista com faria un pilot”

Sobre el bòlid, l'estudiant d'Enginyeria Aeroespacial de la UPV ha assenyalat que “el sistema destaca per la gran precisió a l'hora de localitzar els cons que delimiten la pista a partir del sensor làser i la càmera, mitjançant intel·ligència artificial. A més, amb un nou control electrònic de l'accelerador, un actuador per a controlar la direcció i el seu sistema de frenada d'emergència, el cotxe és capaç de seguir la trajectòria de la pista com faria un dels pilots de l'equip”. Així mateix, el seu complex sistema de simulació i modelatge, permet a l’FSUPV-08 DV “desenvolupar millores, de forma eficient, sense haver de fer proves en pista”.

Ara, el bòlid s'enfronta a la prova de foc: l’estrena. “L'objectiu”, apunta Hernández, “és, d'una banda, passar la inspecció tècnica de la competició, que és bastant restrictiva, i d’una altra, completar de forma satisfactòria totes les proves dinàmiques”. Cada competició de Formula Student es compon d'un total de 8 proves, 3 d'aquestes estàtiques (és a dir, en aquestes el cotxe no ix a la pista) i 5 dinàmiques (al circuit).

Orgullós del talent de la UPV que representa l’FSUPV Team, el vicerector d'Internacionalització i Comunicació, José Francisco Monserrat del Río, ha afirmat que la cosa que més li crida l'atenció de l'equip, “és que sempre volen més. Mai es conformen amb les fites aconseguides. De ser el millor equip d'Europa i el tercer del món, passen a treballar més que mai durant el període de la pandèmia i a desenvolupar millores significatives que els posicionen com un equip que aspira a ser campió mundial”.

A més, apunta Monserrat, “l'ecosistema de creativitat i talent que suposa Generació Espontània UPV els ha permès, a força de talent i d’esforç, poder presentar, al seu torn, un prototip de vehicle totalment autònom i molt competitiu, que farà parlar molt en els pròxims anys”.

L’FSUPV Team, primer membre de Generació Espontània UPV

Nascut el 2014, l’FSUPV Team va ser la primera associació a integrar-se en Generació Espontània UPV, la plataforma de suport a l’estudiantat perquè duga a terme activitats extracurriculars –participació en esdeveniments, competicions, concursos internacionals, programes de voluntariat, etc.– que puguen facilitar la seua futura inserció laboral i, al mateix temps, servisquen d'exemple a la resta de la comunitat universitària.

En l'actualitat, Generació Espontània UPV compta amb mig centenar d'associacions actives, entre les quals poden destacar-se, a més de l’FSUPV Team, grups com iGEM UPV, vencedor absolut de la competició de biologia sintètica més important del món; Hyperloop UPV, associació de referència en el disseny del tren del futur, o Azalea UPV, millor equip espanyol i triplement guardonat en l'última edició de la Solar Decathlon Europe d'arquitectura sostenible.

Més informació

Notícies destacades


El neuromarketing, una herramienta clave para la competitividad de las empresas El neuromarketing, una herramienta clave para la competitividad de las empresas
El Macom Research Lab de la Universitat Politècnica de València es referente nacional en investigación en neuromarketing
Fundación Mainel Fundación Mainel
Luis Simó, graduat en Belles Arts per la UPV, guanya el Premi Nacional de Pintura
100% de plazas cubiertas 100% de plazas cubiertas
La UPV cubre en preinscripción las 4.910 plazas de grado y doble grado ofertadas para el curso 2021-2022
Heroïnes de l'enginyeria Heroïnes de l'enginyeria
Natalia Falagán, premi Top 50 Women in Engineering: "En la UPV vaig aprendre la importància de la innovació"
Diana Morant, Alumni UPV, ministra de Ciència i Innovació Diana Morant, Alumni UPV, ministra de Ciència i Innovació
L'enginyera de Telecomunicació ha mantingut una intensa col·laboració amb la UPV i amb el campus de la seua ciutat, en la seua etapa com a alcaldessa de Gandia
El Màster en Edificació de la ETSEE, el millor d'Espanya El Màster en Edificació de la ETSEE, el millor d'Espanya
La UPV imparteix 6 títols inclosos en el top nacional del Rànquing de Màsters de "El Mundo" per al pròxim curs

EMAS upv