Life Libernitrate

La patent, que utilitza les cendres de la crema de la palla d'arròs, permet absorbir fins al 98% dels nitrats de l'aigua

[ 09/06/2021 ]

Personal investigador del grup DREMAP de la Universitat Politècnica de València (UPV), del grup MINTOTA de la Universitat de València (UV) i de la Universitat de Gènova han patentat un mètode per a eliminar les restes de nitrats presents en el cicle de l'aigua utilitzant cendra resultant de la crema de la palla de l'arròs. A partir de la incineració controlada dels residus dels arrossars s'obté sílice activa que, en ser modificada, té una capacitat d’absorció dels nitrats presents en l'aigua entre el 30% i el 98%.

La patent sorgeix d'un mètode que és la base del projecte europeu Responsible reduction of nitrates in the comprehensive water cycle: Libernitrate Life. El seu objectiu és mitigar l'efecte que els fertilitzants químics produeixen en les aigües subterrànies.

Amb la limitada eficàcia de les mesures actuals, el projecte Life Libernitrate planteja implementar el sistema de la patent per a reduir la concentració de nitrats en el cicle integral de l'aigua a tot Europa. És un sistema innovador, econòmic i sostenible, i alhora, senzill. La patent correspon en un 34% a la UPV, en un 33% a la UV i en un 33% a la Universitat de Gènova.

Dos prototips

El sistema funciona a partir de dos prototips; l’un encarregat d'incinerar la palla d'arròs i obtenir la sílice, i l’altre encarregat d'implementar els llits actius de sílice. Aquests llits s'haurien de col·locar al col·lector d'aigua (subterrània), a l'aigua de rebuig d'una planta d'osmosi i a l'aigua dels pous per a consum humà de petits municipis.

Aquest projecte Life Libernitrate s'emmarca en les ajudes concedides per la Unió Europea dins del programa de finançament LIFE. És la iniciativa europea orientada a promoure projectes relacionats amb el medi ambient, el clima i la naturalesa.

Augment de l’ús de fertilitzants

L'ús de fertilitzants ha augmentat de 14 milions de tones l'any 1954 a 200 milions de tones l'any 2018. Aquest increment provoca un excés de nitrats en el 87% de les aigües subterrànies, segons dades facilitades per l'Agència Europea del Medi Ambient.

La situació és més alarmant a les zones de cultiu intensiu i de criança de bestiar perquè el nivell de nitrats de les aigües subterrànies pot superar fins a set vegades el límit legal. Aquestes aigües contaminades desencadenen processos nocius per al medi ambient, com l'eutrofització, l’acidificació o l’emissió d'òxids de nitrogen. D'ací la importància d'aquesta nova patent per a lluitar contra la contaminació de les aigües.

Notícies destacades

Cancerless Cancerless
Un equipo de la UPV participa en un proyecto europeo para prevenir el cáncer y contribuir a su diagnóstico precoz en personas sin hogar
Carreteras más seguras Carreteras más seguras