"Visca Berlanga"

La mostra commemora el centenari del naixement del director de cinema valencià Luis García-Berlanga. El professor Raúl González Monaj ha realitzat el disseny expositiu, que és molt visual, a fi d'atraure la joventut

[ 07/05/2021 ]

Saps quina pel·lícula de Berlanga va estar nominada als Òscar? I quantes pel·lícules va dirigir? I quina col·lecció de llibres va publicar? I quina és la paraula que es repeteix en tots els seus llargmetratges?

Tens totes les respostes en l'exposició “Visca Berlanga. Una història de cinema” que pots veure al MuVim fins al 19 de setembre. Aquesta mostra és el millor homenatge en l'any en què es commemora el centenari del naixement del director de cinema i guionista valencià Luis García Berlanga.

Raúl González Monaj, professor del Departament de Comunicació Audiovisual, ha sigut l'encarregat del disseny expositiu de la mostra, i explica que “es va apostar per fer un disseny d'exposició més visual per a atraure la joventut”. Per al disseny gràfic va comptar amb l'ajuda de l'Estudi Pedra, format per Melani Lleonart i Álvaro Sanchis, docents de la Facultat de Belles Arts de la UPV. Mentre que José Company, Toro, llicenciat en Belles Arts per la UPV, s'ha ocupat de la construcció i l'attrezzo, i Beatriz Lluch, també llicenciada en Belles Arts per la UPV, ha sigut l'encarregada de la pintura artística i l'attrezzo.

Cinc espais

L'exposició es divideix en cinc espais. La benvinguda al vestíbul, que fa l'ullet a Bienvenido Mister Marshall i Plácido; una altra sala aplega els cartells de les 17 pel·lícules que va dirigir; el tercer espai reuneix cartells en diferents idiomes; el quart està dedicat a la censura, i el cinquè, al Berlanga erotòman, que va arribar a dirigir la col·lecció “El somriure vertical”.

Quasi tot el material exposat és propietat de Santiago Castillo París que “és un fan fatal, un col·leccionista de Peníscola que s'ha dedicat a recopilar tot el material de les pel·lícules rodades allí”, apunta Raúl González Monaj.

La mostra es completa amb tres audiovisuals: un que recull les fitxes, molt ràpides, de cadascuna de les 17 pel·lícules, i dos muntatges. L’un està dedicat al pla seqüència, “del qual Berlanga va ser un mestre, i en l'altre apareix la paraula austrohúngaro –paraula fetitxe en la seua cinematografia– i reuneix els 17 moments en què es pronuncia”, afig el professor de la UPV.

Autor de les fotografies: Rafa de Luis

Cancerless Cancerless
Carreteras más seguras Carreteras más seguras
Reintroducción del gallipato Reintroducción del gallipato