RuralLife4Good

Estudiants UPV creen un programa per a subvencionar habitatge en entorns rurals a canvi de col·laboració en el seu desenvolupament i qualitat de vida

[ 04/05/2021 ]

Ajudar les persones joves a independitzar-se, al mateix temps que es lluita pel desenvolupament rural i contra la despoblació, són els objectius del projecte RuralLife4Good. Programa de beques d'allotjament per a la potenciació dels entorns rurals, impulsat per estudiants de l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria del Disseny (ETSED) de la Universitat Politècnica de València.

L'equip d'estudiants, autodenominat Penyagolosa, ha obtingut amb el seu projecte un dels dos premis de la iniciativa Project Lab 2021 del programa Youth4Good de la Fundació Vodafone, dotat amb 5.000 euros.

Atraure joves al medi rural

La seua idea consisteix a atraure població al medi rural, fonamentalment joves de 20 a 30 anys, i facilitar-los la participació activa en el seu desenvolupament. “Proposem un programa d'allotjament rural, en el qual s'ofereix habitatge a una persona o un grup de persones, per un període màxim de 5 anys, a canvi que realitzen 10 hores setmanals de treballs socials per a la millora econòmica, social i de qualitat de vida del poble. Els habitatges i la connexió a Internet, els subvencionen els ajuntaments”.

L'equip Penyagolosa està integrat per Inés Mondragón Pons, Miguel García Gimeno, Victoria Olcina Marcos, Rita J. Górriz Salanova, Irene Badía Madrigal i Pedro Sáez Martínez. Segons expliquen, la idea va sorgir per a resoldre problemàtiques conegudes: d'una banda, les dificultats de les persones joves per a independitzar-se, a causa del preu de l'allotjament en entorns urbans; d’una altra, la despoblació de l'entorn rural.

“El 40% dels pobles d'Espanya corren el risc de desaparèixer. Això té conseqüències molt negatives sobre l'equitat en l'accés a oportunitats i serveis, sobre el medi ambient i sobre la resiliència de la nostra economia”, afirmen des de Penyagolosa. “Amb aquest programa es potencia l'activitat al poble i la seua economia, es manté la seua essència cultural i s'aconsegueix una major qualitat de vida, tant dels antics com dels nous habitants del poble”.

Experiència d'aprenentatge acció

L'equip Penyagolosa forma part del grup de Generació Espontània UPV YUDesign, associació estudiantil enfocada a la promoció de la cultura del disseny ètic, tecnologia i innovació. Han creat el projecte RuralLife4Good en només sis setmanes, amb el suport de la professora Begoña Sáiz Mauleón, de l’ETSED, i Sergio Pérez Medina, tècnic del Centre de Cooperació al Desenvolupament de la UPV.

“Durant la nostra mentoria, l'equip d'estudiants ha demostrat un gran esperit de sacrifici, capacitat de treball col·laboratiu i creativitat, i els desitgem el millor amb aquesta proposta necessària i prometedora”, afirmen Begoña Sáiz i Sergio Pérez.

Inés, Irene, Miguel, Rita, Pedro i Victoria procedeixen de diferents entorns: rural, grans ciutats, ciutats mitjanes, entorn periurbà… “Som un grup amb experiències diferents de la vida del poble i de la ciutat, la qual cosa fa que puguem entendre el problema des de moltes perspectives. En comú tenim que hem estudiat o estem estudiant Enginyeria en Disseny Industrial i Desenvolupament de Productes, per la qual cosa estem acostumats a la resolució de problemes, però cadascun aportem un enfocament diferent al projecte”, afirmen.

El Project Lab 2021 de la Fundació Vodafone, a través del projecte #GlobalChallenge de sensibilització, formació i acció, proposa a l'alumnat la resolució de reptes de desenvolupament, en un procés d'aprenentatge acció en el qual els acompanya un tutor o tutora i personal docent.

Fer realitat el projecte

A partir d'ara, aquestes i aquests alumnes tenen tres mesos de mentories amb personal expert. L'objectiu és aconseguir posar en marxa el projecte, començant amb un prototip, en un poble encara per determinar.

A través d'aquestes mentories també estaran en contacte amb els altres guanyadors, amb la finalitat d'ajudar-se mútuament i aprendre els uns dels altres. En tot moment comptaran amb el suport de la comunitat Youth 4 Good i la Fundació Vodafone per a donar visibilitat al projecte.

Notícies destacades

Acabar amb la pobresa infantil a Espanya augmentaria el PIB un 5'7% Acabar amb la pobresa infantil a Espanya augmentaria el PIB un 5'7%
La pobresa infantil a Espanya, a debat en unes jornades organitzades per la Càtedra d'Infància i Adolescència de la UPV, a Torrevella
QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries